Friday, October 05, 2007

Tradisjonskvelden

Øyvind følger med på elgjaktfilmen, og liker det han ser..........
Elgjaktfilm må til på en slik kveld.......................

Første fredagen i elgjakta er selveste julaften for kompisen min, Øyvind Ugland og meg. Da er det kun han og meg som treffes til hyggelig lag. I flere år nå har dette vært en slager for oss. Øyvind kommer opp til meg, vi lager litt enkel mat, som i år i form av pizza type grandiosa eller noe sånt ekslkusivt greier. Og øl da. Men det viktigste er kameratskapet. Vi fyrer opp i den gamle åpne peisen her, og prater om løst og fast, men mest jakt. Den eneste som får lov å høre på denne galskapen er Ekko, siden han ikke sladrer. Eller Liv Margrethe som kommer hjem utpå kvelden. For da har jeg visstnok ikke noe jeg skulle sagt..........................
Etter en liten drink og litt mat i peisestua er det duket for film. Om elgjakt. Vi har samlet sammen noen filmer som vi kun ser denne kvelden. Litt som grevinnen og hovmesteren på lillejulaften. Like morsomt er det hver gang. Mellom filmene kan vi godt ta oss en tur i peisestua, for å prate litt igjen, mens grankubbene knitrer i peisen. Jammen er det koselig. Øyvind overnatter selvsagt her, og flere ganger har vi spist frokost sammen med utsyn til jordet hvor det står elg på jordet. Ofte knasker de på eplene jeg legger ut, eller er på slikkesteinen. Så får vi se i morgen tidlig da... Øyvind skal til åkset på jakt, og har ordnet transport med en god kompis, mens jeg drar ut med gjengen her i Bjønstø. Skitt jakt får vi vel si.


No comments: