Friday, October 05, 2007

Elgjakt på Nome

Utsikt over Nomegarden..................
Rolf Finstad og Are Asbjørnsen holder humøret oppe til tross for lite elg i terrenget idag.......
Så var dagen kommet. Elgjakt!
I år startet Øyslebø og Nome jaktlag på Nome. Som vanlig byttes på hvilken side av Mandalselva vi begynner. I år var det på østsiden, altså Nome. Som vanlig var det selve Nomeheia i første jag, med bratt stigning med mye svette både for skyttere og drivere. Vel på post ser jeg at tåken letter, og det blir en fantastisk dag på heia uansett utfall. For som alle vet, er ikke elgbestanden som den engang var.
Jaget er i gang, men lite skjer. En driver har sett liggemerker, men ellers er det lite som markerer at her er elg.
Vi gjør klar for Mjåvannsheia, et jag som jeg skjøt min første elg i. Jeg trekker post nr 7 og vi stiller ut.
Etter ei stund høres drivernes rop. Ingenting skjer, og sjokoringene mine smaker som vanlig godt på post. Ja, sjokoringer er ikke noe elgen er redd for har det vist seg mang en gang tidligere. Så er Tore Glesne på radioen. " Det er elg i jaget, elg i jaget - på vei mot post 7". Jaja, så fint.....oi det er jo meg, så morsomt. Jeg finner rifla, og tygger videre på de gode sjokoringene. Så kommer elgen, ei fin ku som selvsagt er fredet i laget vårt. Lang mule, og for mye kjøtt på ribbeina, gjør at jeg bare nyter synet der den blir stående på 40 meter i myra foran meg. Etter nærmere 1 minutt snur ho og drar tilbake hvor ho kom fra. Jeg melder til tore at jeg lot den gå siden den var litt for veslevoksen. Etter noen få sekunder svarer han at den nå viste seg for han, og var enig i at dette var en voksen ku.
Så var det tid for pause, med mye god mat på bålet.
tredje jaget var Eikeliheia. Ingenting av arten elg ble observert, så det spørs om kvoten på 6 dyr fylles i år. Men nå er det jo Øyslebøheia i morgen for dette laget da. Selv skal jeg jo ut hjemme i Bjønstø da.
Jeg måtte avslutte etter dette jaget siden jeg hadde ting å ordne før kvelden, noe som var litt synd, for nå var det duket for det beste jaget - Borveheia. Men på sms senere på dagen fikk jeg beskjed at førstegangsjeger Vetle Larsen hadde skutt sin første elg på Dyrespranget - en 1,5 år gammel okse på 110 kilo. Gratulerer til Vetle.

No comments: