Thursday, October 04, 2007


Markus, Lars og Kira lytter til losen og håper haren kommer ut på veien slik at Kira kan få sett den....
Det har blitt lite skriving i det siste, noe som en ferietur til Hellas er noe av årsaken til....Men nå blir det forhåpentligvis tid til noe jakt fremover. siden sist har Ekko vært ute fire ganger. Mens jeg var i Hellas tok Lars han ut to ganger, med noe skiftende resultat av de turene.... men men.
Da jeg kom hjem slapp jeg han en dag. Selv hadde jeg mye å styre med her hjemme, men synes ikke det er noe problem å la han styre seg selv. Det er det samme om jeg holder på med noe, eller om jeg sitter på sekken, for foten startet som vanlig på plenen utenfor døra. I tillegg er han 100 prosent til å stole på. Men hadde det vært en unghund må man jo se annerledes på det. To rådyr stod på jordet idet jeg slapp, og selv om rådyrjakta hadde startet ble det ikke noe jakt på dem. Heller ikke Ekko gadd å bry seg med den lukta. Etter en time startet losen i granene syd for huset - Dugan som det heter. Den turet fint innenfor hørehold i strake timen, før den antakelig begynte å kaste på seg. For da kom han langt bakpå en periode, og det ble tap. Men som vanlig stod han på og de neste timene er ikke akkurat klasse over hva jaging angår, men arbeidet han legger ned er formidabelt. Utpå ettermiddagen en gang er det tydelig at den har beveget seg mye mer øst, og en kaldlos går over i et skikkelig kjør, og etter flere runder, ca 1,5 time, kommer han i et fryktelig tempo på bilveien gjennom tunet. Han har da vært ute i ca 10 timer denne dagen uten å vise seg for meg. Så jeg velger å koble. Jaktlysten står det ikke på i alle fall. Men så er han jo kjent her oppe også da..
På mandag var Lars og Markus oppe en tur. Vi slapp Ekko i håp om at Kira kunne få se haren. Etter en stund smalt losen i granene syd for huset igjen, og gikk bra i et drøyt kvarter. så ble det trøbbel og ikke noe mer skikk på det. Nei, dm formen er nok i alle fall ikke inne. Lars kom bort til meg og fortalte at det var en knøtt av en hare - ca to uker gammel og på størrelse med et garnnøste. Og de er jo ikke alltid like enkle. Vi valgte å trekke nord for huset til Instevollen. Og etter en stund smalt losen igjen. Og da gikk det jevnt bra med godt trøkk og det skiftende målet ble godt brukt i heie ved Mjålandsvannet. Flere runder, mens vi sto på veien i håp om at den kom ut her. Men den likte seg inne i skauen, så jeg la kameraet i lomma. Da skvatt haren inn på veien. Jeg fikk selvsagt ikke tatt bilde og Kira fikk ikke sett den. Siden det nå var varmt og Lars snart måtte dra, valgte vi å koble. Så nå er det elgjakta som står for tur til helgen. Så får Ekko hvile litt.
Mens jeg var på ferie slapp Lars ut 13 harer i terrenget mitt på Øyslebø. Her skal han få lov til å trene Kira så mye han vil, og da ville han sette ut noen unger. Blir spennende å se om det blir noen å jage på..... de så iallefall fine og raske ut.

No comments: