Sunday, October 28, 2007

Lørdag

Så var det helg igjen. Nabolaget Apesland skulle ut etter den siste elgen. Og min gode nabo godseier Holm spurte om jeg kunne stille for han. Selvsagt kunne jeg det, hva er det man har naboer for. I tillegg spøker det for at jeg ikke får lagt noe elg i bakken i år. Vi er ikke mange som stiller, men bestemmer å ta tre jag. Har vi ikke fått den til da, ja da gir vi blanke i denne elgen. Tidligere er det sett mye dyr her, men ikke ungdyr som vi skal ha. Vi jager først fra Bjønstø mot Apesland, normalt et bra jag, og jeg får gromposten. Temperaturen er fin, det er vindstille og litt yr i lufta - helt topp. Midtveis i jaget knaker det i heia 200 meter foran meg. Håper den kommer ut på myra...Så skimter jeg den i full fart ned heia, uten å kunne se hva slag og størrelse. Kom nå ut på myra........ helt stille. Så skimter jeg den igjen 150 meter foran meg i parralell trav med postrekka ned mot innerste posten. Men den kan jo svinge tenker jeg. Ingenting skjer. Etter jaget sier Rune Helle at den kom til ham, ei stor ku. Altså ikke riktig slag idag heller. Neste jag er Kimestadjaget. En driver ser en kvige, men typisk nok svinger den og dreier tilbake. Siste jaget er i Klevelandskogen. Her håper vi på hjorten også, men som Oddleiv Kleveland sa etter jaget; "det kom jammen ikke en hjort engang, så nå går vi hjem".
Noe vi også gjorde.Elgjakta er over for i år.

No comments: