Sunday, October 14, 2007

Hos naboene.........


Jeg ble spurt av min kjære nabo, godseier Holm, om jeg kunne gå på elgjakt i hans sted i dag. Selvsagt kunne jeg det. De var ute i går også, og observerte mye elg. 9 stykker, og av dem 3 - 4 pene okser, deriblant en 12 takker. I forhold til mange lag i området er dette bra. De skjøt et ungdyr, og skal ha et ungdyr til, med andre ord; oksene får leve. Vi startet opp med et jag på toppen av heia over dalen, mot Kleveland. Morgenen var fin, litt tungt vær, men nattens regn hadde gitt seg, og fin temperatur å sitte på post. Ikke vondt for de som liker seg i naturen. Jaget gikk bra, men ingen elg viste seg. Deretter drev vi fra kommunegrensen, mot Apesland. Etter en stund syntes jeg det knakk noen kvister inni skauen. Sansene mine jobbet, men helt stille. Så kommer det på radioen at driverne har sett et ungdyr i heia like over postrekken. 10 meter kom de innpå før den tok ut. Svært nærme en av postene dreiet den til siden, og fortsatte utenfor synet for posten. På grunn av lite folk, skulle vi bare ta et jag til etter pausen. det var i Kleveland skog. Der ble det sett 6 hjort forrige helg, som også var det eneste jaget de hadde da. Dette jaget hadde de hatt i går også, med flere elg i drevet. I dag derimot var det ingen elg som viste seg for skytterne. Enkelte måtte dra for dagen, og vi besluttet oss for å slutte av.

No comments: