Wednesday, January 31, 2007

Testtur med Ekko!

I dag var jeg bestemt for at jeg skulle ut en tur med Ekko, bare for å ta en test om antakelsene mine om at noe er ikke som det skal være med nesa til Ekko. Jeg avtalte med Gardar Nordstrøm å ut en liten tur med han, sønnen hans Vemund og kompisen til Vemund, Trygve. Etter at Gardar var ferdig med fjøsstellet dro vi opp mot Tisland, hvor far til Gardar, Oddvar selvsagt var klar. Jeg hadde selvsagt sagt til dem på forhånd om mine mistanker om at det er noe som ikke stemmer med Ekko, slik at jeg ikke ville trenge meg på med en hund som ikke er i slag. Men dette er folk som vet hva jakt dreier seg om, og tar gjerne en tur på heia for å slå av en prat. Mine antakelser slo til; Ekko jobber og jobber, men ingenting skjer. Og så godt som jeg kjenner hunden vet jeg nå at det må være noe som hemmer han. I denne sesongen har han normalt tatt ut haren innen halvtimen og jaget mer enn godt nok for min del i alle fall, uten å skryte for mye. Prestasjonene hans som 8 måneder gammel hund var jo enormt i forhold til nå, da han kunne holde losen i gang i flere timer. Allerede da var han som en erfaren hund i hareskogen. Så jeg har ikke tro på at han plutselig skal slutte å få til noe nå. Det er i alle fall ikke det at han ikke vil; han jobber og står på hele dagen, så almenntilstanden er det ingenting i veien med. Det spørs om jeg må ha en sjekk hos doktoren, og la han hvile litt. Så får jeg kanskje gått litt mer med Lita.

2 comments:

Anonymous said...

Hei Bjørn
Noe du nevnte tidligere nå det gjaldt Ekko var at det rant gørr ut av nesa.
Symptomene på nesemidd (Pneumonyses canium) kjenner du sikkert men allikevel vil jeg anbefale deg og ta en kur med Ivomec 2-3 ganger med 1 ukes mellomrom eller en kur med Interceptor-tabletter.
Hilsen Øystein

Anonymous said...

Hei Øystein!
Jeg har vært inne på tanken, og lest litt om det. Takk for tipset. Bør nok prøve en kur med det. Tar en tur til dyrlegen for å høre med dem. Så får vi jo bare håpe det ordner seg. Ekko virker litt frustrert når det stokker seg på denne måten.
Hilsen Bjørn Ivar