Sunday, December 17, 2006

God start!

Vi slapp Ekko kl 0900 lørdag morgen. Terje ringer svigerfar Peder Arnt og forteller hvor vi begynner. Vi har såvidt begynt å gå inn i terrenget før Ekko starter opp losen, og jammen er unghunden til Terje med. Det viste seg at jeg hadde med meg sørlandets mest skytekåte mann på heia. Vi poster ut, sier Terje før losen har gått ti meter. Jo, jo, jeg rusler opp på en topp for å få oversikt. Og der ser jeg haren kommer i en fryktelig fart.....rett mot Terje. Dette blir nok ikke den lengste losen, tenker jeg. Ganske riktig...Terje gjør seg klar, og to raske skudd drønner. Losen er over 0910. Terje ringer svigerfar igjen "nå kan du gratulere"..."hæ, for hva da? "for harefall vel", "alt nå, vi snakket jo nettopp". Resten av samtalen står bare Terje og ler høyt. Terje teller opp om han har patroner nok for resten av dagen....noe han er veldig redd han ikke har om det skal fortsette slik. Vi slipper igjen, og ny fot etter få meter. Losen starter, men dette blir bare kaldlos. I halvannen time med kaldlos løper Terje rundt for å poste. Jeg klarer nesten ikke å få han til å sitte ved bålet for å steke bacon engang. Vi kobler på tapet siden den løp mye på naboens. Nytt slipp noen hundre meter fra tapet, og ny fot med en gang. Vi har stadig kontakt med dunkerlaget, men alle er så hemmelige med hva som er skutt at det er liten vits å spørre engang. Etterhvert blir det ny los, også denne haren satt løst og Ekko ligger langt bak. Tiden har også begynt å gå fra oss, og vi har et stykke til bilen nå. Litt før 1600 kobler vi, akkurat i det Ekko begynner å få litt varme i losen. Jeg må rett og slett løpe etter han, for den gutten vil ikke gi seg. Vi tusler rimelig fornøyd til bilen og er spent på hva dunkerlaget har fått til. Vi hadde nå i alle fall ute tre harer, det er jo bra.

No comments: