Sunday, December 08, 2013

Sporsnø - vi er i gang!

 Nicolay og Egil er fornøyde med dagen

Da var det endelig tid for sporsnø og ut å spore på mår og rev igjen...endelig! Nå har ikke snøen vært av beste sort. Selvsagt er det ikke noe problem på vei, traktorvei, jorder og sånt. Men prøv å rundgå eller følge i skog og hei, ja da kunne vi gjerne hatt bedre snø. Uansett så brukte jeg tiden i treningstøyet fredag ettermiddag og lørdag morgen. Og nå har jeg konstatert allerede at jeg har etpar mår og en rev iallefall som jeg kan sjaue med i vinter. I natt kom det imidlertid mer snø, og kl 4 lavet det ned. På morgenkvisten var det imidlertid veldig vått, og regnværet ko for fullt. Her hjemme hadde jeg ingen spor, mens Nicolay hadde en rev å gå på. Den passerte Klamdalen, dro ut mot Båsoll, før den vippet ned i Bueskog. Der lå den godt innunder en stor helle, med to innganger i nedre kant av et granfelt. Egil ble også med, og vi satte i gang. Bare på denne tiden var sporene blitt dårlige, men Minni markerte raskt at reven var hjemme. Etter kort tid ser jeg bevegelse i inngangen mot meg inni granene. Reven! Den iakttar omgivelsene før den løper helt rolig rett mot meg, til tross for at det allerede kun var max 10 meter i starten. For å få den så langt som mulig bort fra åpningen lar jeg den komme så nærme som mulig. Da den er på drøye to meter hiver jeg opp hagla, og skuddet drønner. Reven tar umiddelbart kvelden, og slynges ned bakken av trykket, og blir liggende i hiåpningen. Da ser jeg den glir lenger og lenger inn i ura, og innser at Minni drar den inn....Jeg hiver meg ned og tar frem gamle kepperkunster. Jeg slenger meg og får akkurat tak i halen. I det samme innser jeg at høyre kne har tatt imot smellen mot en stein, og jeg kan nesten ikke bevege meg...... Men uansett, så er vi tre veldig fornøyde jegere, og alle gratulerer hverandre som vanlig. Hjemturen er jo alltid lett etter en slik dag, men stilen min minnet vel mer om ei kråke på fem ben som ikke helt vet hvilke som skal brukes. Det var ingen fornøyelse i ulendt terreng for å si det slik. Men hvem bryr seg om det etter en slik start på sesongen :-)


 Jeg hadde visstnok ikke lagt merke til at det hadde klarnet opp, og gikk fortsatt med sydvesten :-)



Hjemveien blir lett med en slik bør....

No comments: