Wednesday, October 31, 2007

Sent slipp, og for sen med kameraet..........

Fridagen idag skulle gå til trening med Ekko. Kompiser lurer på hvorfor jeg ikke skyter harer, slik det ser ut. Men jeg gjør det innimellom. Målet nå er å få bikkja i form først, så blir det nok dot etterhvert. Selv om jeg ikke er avhengig av å drepe dyr lenger. Så tidligere ble det atskillig flere fall...men men. Som regel bruker jeg å ta etpar her oppe, og noen andre steder som jeg er med. Men så har jeg jo fått meg video, og vil prøve å filme litt også da......noe som gikk litt i stå idag. Høsten er godt i gang, og Ekko er ennå ikke i den formen jeg vil ha han. Etter en treg start med få turer, og relativt dårlig med de gode losene, så blir det ikke noe DM på oss i år. Etter å ha sett litt i loggen fra tidligere sesonger er det skremmende dårlig, både med antall turer på skauen, og jagingen. Så jeg sjekket han hos veterinær for noen dager siden, og mine antakelser om noe muffens ble stadfestet. Enten er ikke infeksjonen i hals og nese fra i vinter borte (eller har kommet tilbake), ellers kunne det være nesemidd. Så vi satte sprøyte for å eliminer det i alle fall. Men så ille som i vinter har det likevel ikke vært, for noen greie loser har det jo blitt likevel...
Og i dag skulle det bli litt artig.... Etter å ha gjort noen ærender slapp jeg ikke før 1130. Fot med en gang på jordet. Regnværet gikk over til delvis opphold, med 10 plussgrader. Foten var nok vanskelig å nøste opp, men etter en drøy time smalt losen. Den satt i Dugan idag også. Kan det være den lille? Jeg går inn mot losen der den turer, men da skulle den selvsagt opp på veien og bort til tunet en tur. Og så tilbake. Jeg skimter såvidt Ekko når han kommer på veien, fra der jeg står nede på jordet. Velger å gå opp igjen, men da holder den seg bare inni granholtet. Jeg velger å lø litt ved, og har kameraet ved siden av. Etter en stund står jeg med huet nedi veden, og ræva til værs - og da kommer det susende forbi en hvit skikkelse. Er det ikke typisk, den danser bortover veien nordover. Jeg filmer Ekko når han kommer gjennom tunet noen minutter senere. Og nå står jeg klar til å filme på returen. Normalt vil han enten komme veien, ellers kommer han opp traktorveien rett før huset. Losen går et kvarters tid i området ved Solhei, og jeg undrer meg om den vil holde seg der litt. Jeg diller litt med kameraet, og lurer på om det er best jeg sparer strøm. Mens jeg holder på, hører jeg lyden av kjappe labber som er skremt og på flukt. Den ganske hvite dotten skyter fart nedover traktorveien den kom fra, og jeg får såvidt filmet ryggen dens på andre siden av steingjerdet ved jordet. Må nesten le. Nå går losen bra, drøye halvannen time uten noterbart tap. Den tar tilbake til Dugan, og går noen store fine runder der. En ny god time går (sånn cirka - var ikke så nøye med minuttene idag), med et lite noterbart tap. Losen nærmer seg jordet og der jeg sist så den. Antakelig har den funnet på noen triks her som gjør Ekko forvirret. Han kommer inn på tidligere vendinger han ikke kom på når jeg skremte haren, og blir tydeligvis enda mer forvirret. Dette har jeg ikke opplevd tidligere år. Ikke det at det gjorde så mye, for han skjønte jo med en gang at han måtte tilbake, men problemet i år har vært at kommer han bakpå blir det trøbbel. Og det blir helt stille. Jeg lar han jobbe på tapet til klokka 17, da går jeg mot området han befinner seg i og kaller på han. Han kommer inn med en gang. Vi utveksler noen godord, og sier oss godt fornøyd med gjennomført økt. Alt i alt var det en flott los med lange losrepriser og god fart, så det var ikke gæli dette....

1 comment:

Anonymous said...

dere er flinke! lykke til i morgen.

-liv m-