Monday, February 05, 2007

En bedøvet Ekko

Etter dyrlegebesøket var det rett inn i stua, for så å bli liggende som et slakt.


Tenkte jeg skulle oppdatere litt om hvordan situasjonen til ekko var. Denne helgen var det han som måtte være hjemme, mens Lita kom seg ut begge dager.
Etter den siste tidens motgang på heia, og neseproblemer fikk jeg time idag hos dyrlegen for å ta en sjekk. ikke det at jeg ikke tåler motgang, men slik har jeg ikke opplevd med denne hunden før. Flere jeg snakket med sa jeg burde sette sprøyte for nesemidd, noe jeg var egentlig enig i. Men bestemte meg for å ta en skikkelig sjekk av hunden. Dette viste seg å være fornuftig. En grundig sjekk utvortes så ting bra ut, da utenom nesen som rant veldig. Blodprøve ble tatt, dette for å lete etter unormale verdier. Her var også det meste normalt; indre organer, blodverdi etc var helt topp. Men det var indikasjoner på sterk infeksjon et eller annet sted i kroppen. (jeg skriver bare det jeg husker sånn ca.). Da mente de at vi burde bedøve hunden for å ta en sjekk i halsregionen etter infeksjon, siden det tross alt i dette området man mistenkte. Ikke lenge etter vaklet Ekko som en 20 år gammel hund, og ble helt bedøvet. I svelget var ting slett ikke som det skal være. En stor mengde slim, og ikke minst svært røde og betente mandler. Dyrlegen kunne ikke skjønne at hunden kunne være i så god form, og spise normalt med denne halsen. Det er ikke normalt med en slik upåvirket almenntilstand samtidig som man så ned i halsen hvordan det stod til. Men Ekko er jo en hardhaus, og griner ikke for småting. Det er mye som tyder på at infeksjonen er kommet som smitte fra annen hund, uten at han kan konkludere noe eksakt årsak. Og mest sannsynlig har han hatt den en god stund, men at det først de senere ukene virkelig har utviklet seg. det var i alle fall godt å finne ut av hva det var, siden han ellers virket pigg og frisk. Så nå har han begynt på kur, og skal knaske piller ei stund framover. Så får vi håpe det går bedre, og at han blir god igjen....

No comments: