Thursday, December 14, 2006

Endelig uttak!

I dag var jeg så heldig å bli invitert til det fantastiske terrenget hos Odd Gunnar Erland på Norum. Her har jeg vært før, og visste det var mulighet for en spennende dag på skauen. Og spennende ble det, og vått...veldig vått. Vi slapp litt over klokka 9, så begynte det å regne, og blåse. Noe fryktelig. Regnet så ut til å komme vannrett, så vi lurte på hvordan forholdene skulle bli idag. Så kom Espen Kerim opp etterhvert, og hadde vel håpet vi hadde los, eller fot i det minste. Men det så ikke ut til å være mye lukt i dag. Vi lot hunden jobbe, men måtte stadig flytte oss i terrenget. Etterhvert byttet vi terreng, men det så ut til å være like lite å jobbe med. Så, i 13 - 13.30 tiden blir Ekko borte, og vi peiler han på nesten maks styrke....han vil finne hare idag også. Den karen gir seg ikke. Vi trekker etter, og finner mye haremøkk i et område ikke langt unna der hunden er. Og nå holder han seg i samme område...det er fot. Espen fortsetter å peile, og glemmer kakaoen han nettopp har slått i. I dag tror jeg det blir for vanskelig, han er god hvis han får ut denne, sier han. Ja, sier jeg, men han bruker å være god til å ta ut haren. 2 sekunder etter skriker Ekko til.........endelig uttak. Losen går i dalen nedenfor oss, og bukter opp i heia over på andre siden. Espen løper det han kan til børsa allerede...bare for å få fart i Odd Gunnar sier han....noe han klarte. Odd Gunnar er på jakt, og da skal man høste av naturen, ikke bare se på. Losen kommer nærmere, og lurer oss alle tre...bare få meter unna. Så går den ned til uttaket og turer der nede før det kommer nærmere igjen. Etter nærmere en halvtime smeller det, ett til, og så enda et skudd. Odd Gunnar lar seg ikke be to ganger og sparer ikke på kruttet. Men haren gir seg ikke. Den hvite ulldotten kommer mot meg, men vinkler og blir borte. Siden den er påskutt får jeg gjøre en innsats og løper rundt en kolle. Og der er den...jeg kaster opp hagla og juleharen er sikret for Odd Gunnar. Før den kom opp til oss kastet haren seg utfor ei skrent og lagde trøbbel for Ekko, som kommer noe sent til harefallet. Men godt fornøyd tar den tak i haren og rister den for å vise at det tross alt var han som gjorde jobben.......... Søkk våte trasker vi fornøyd hjem fra heia...

No comments: