Sunday, October 03, 2010

Lørdag 2/10

Anna og jeg våknet på morgenkvisten lørdagen, og ble enige om at etter frokosten måtte Ekko komme seg ut en tur:-)
Jeg hadde mye å gjøre, og med traktoren på gang er det ikke så mye jeg hørte. Men innimellom måtte jeg lytte, og losen durte i vei. Anna var ute, og rocket til losen, så det lover bra.... Haren kom også gjennom tunet på en visitt. I tillegg var losen blitt hørt nede på Laudal, hvor det ble sagt at han gikk som ei klokke:-). Etter nær 3 mil på gps peilen - og det kun i området rundt huset, synes jeg det var på tide å koble i et tap ca kl 15.





Wilma er også stadig i aktivitet, og det er bare jeg som har slurvet med innlegg her med henne. I sommer har vi trent mye spor, både blod og ferskspor. Dessverre har hun ikke fått den utviklingen og fremgangen jeg hadde håpet etter fjorårets kanonstart. Ofte blir hun på godt norsk...helt vill, hopper, løper fram og tilbake og finner ikke ut av noe. Derfor har jeg trappet ned denne treningen for en stund, slik at hun kan modnes litt. Antakelig er det nok et resultat av intens jaktinstinkt og lyst etter debuten på rev og mår i vinter. På grunn av dette vil jeg drøye med kunsthi også. Vi har ødelagt terrier med kunsthi trening tidligere, altså i den forstand ikke oppnådd egenskapene vi vil ha under jakt i hi. Og primært er det jakta på mår og rev jeg satser mest på med henne. Men vi får bare se.


Uansett fikk hun en jakt her om dagen

En rev dukket opp nede i veien her, og Wilma ble sluppet for å finne ut av dette. Vi satte igang, og etter litt bakfot fant hun ut av det. Og tok sporet som en erfaren terrier. Og fortere enn man kunne forvente lå reven i bakken. Da ble det filleristing da. Så revejakta...den lover jo godt:-)Ikke så mange meter ute i skogen lå den, og endte sine dager. Dette var en unge av årets kull, stor og fin var den, og Wilma fikk lov til å filleriste den. Dessverre hadde jeg ikke kameraet med, så bildet er tatt etpar dager senere - dessverre i regnvær, så pelsen så forferdelig ut.



No comments: