Wednesday, December 23, 2009

Tradisjonen tro!

Etter endt første jag med tre rådyr felt er det tid for julebordet

Tradisjonen med rådyrjakt sammen med Helge Wigemyr og gjengen på lillejulaften er i grunn obligatorisk for at det skal bli jul. Hvert år jeg har jakta har dette vært en del av høsten. Julebordet med all slags godt i sekken er jo sånn sett høydepunktet, men litt jakt blir det også...så jula blir jakta inn.

Det hadde kommet litt mer snø om natta, men jeg kunne ikke holde meg for å sjekke litt etter mårspor hjemme - rart med det når man har terrier i hus. Men ingen mårspor å se.
I går hadde vi en rev, men den lurte seg mellom postene og kom seg unna. Litt dumt at den lå så løst at vi ikke fikk postet rundt ura. Men dette viser jo bare hvor stor kontroll reven ofte har, og smyger seg unna.

Lillejulaften med skikkelig julestemning er ikke å forakte, der et hvitt teppe av snø dekket bakken, det er oppholdsvær og minus 4 grader. Vi møttes på Nome hos Arne Kjær for å jakte inn jula, og vi var litt av en gjeng - hele 9 stk møttes; Helge, Bernt, Atle, Arne, Øyvind, Kjetil, Knut, Jon og meg. Vi var skjønt enige om at på et slikt føre behøves ikke hund for å lure noen av disse dyrene. Så Helge og Atle skulle være drivere. Vi kjører ut syd på heia og ser mye spor etter rådyr der vi går inn på post. Så starter vi drevet, og det kommer raskt melding om flere dyr i heia.
Tiden går, og det begynner å snø lett. Plutselig føler jeg noe bak meg av en eller annen grunn, og der løper et rådyr skrått fra meg. Jeg hiver meg rundt og på grunn av noe vegetasjon smeller jeg av to kjappe skudd med bennelien. Kjeet tromler ned og blir liggende urørlig. Det er mer på gang melder Helge, og det smeller raskt fra Kjetil nedenfor, og en bukk blir liggende. Så går det sekunder før det smeller hos Arne, og en stor, fin 6 takker stuper i bakken. Tre andre dyr tar ut andre veien, men dette er jo en kjempestart på julejakta, så nå drar vi ned av heia for å få gang på julebordet; fenalår, biff, kalkunbryst, bacon osv osv.... Vi har jo ingen grunn til å stresse denne dagen, i alle fall ikke med en slik start, og blir sittende lenge. Historier og latteren sitter løst rundt bålet:-) Jeg får jo spøkefullt bemerket at dyret mitt kom bak meg, noe som gjorde at jeg måtte være oppmerksom i alle retninger. Men til rungende latter blant de andre utbryter Helge at det ikke er noen som har jaget rådyr i fanget mitt som han lillejulaften etter lillejulaften....og mer til. Ja, jeg hadde nok ikke så mye å komme med der.
Men kl 14 bestemmer vi oss for å ta et lite jag for å jakte jula inn. Snøen laver ned når Borveheia jages. Plutselig ser jeg et rådyr nede ved Øyvind sin post, og like etter smeller to kjappe skudd fra hagla. Dyret fortsetter videre. Atle kommer inn og de fortsetter å spore. Etter en liten stund kommer meldingen om at Øyvind har skutt sitt første rådyr. Gratulasjonene sitter løst. Og med fire rådyr på to korte jag er vi fornøyd med dagen og drar ned til bålet og julebord igjen, før vi drar på hjemvei for å forberede oss til jul.
Tusen takk for en flott dag på heia, og til verten Arne for flott terreng og julebordplass.
Riktig god jul alle sammen!


Et kjapt jag om morgenen, og vellykket resultat gjør selvsagt sitt til at vi må komme i gang med julebordet




Etter endt julebord måtte vi jakte jula inn, og tok et kort jag. Øyvind felte da sitt første rådyr, det fjerde for dagen.

No comments: