Tuesday, November 24, 2009

Klampen i bånn lillegutt...klampen i bånn!


Filmsnutt fra noe av losen. Jeg så haren utallige ganger, men fikk ikke filmet hver gang. Dessverre ble lyden av losen dårligere her enn i redigeringsprogrammet, så volumet må opp noen hakk....

Når jeg er hjemme med ho lille, så ser man jo muligheten til å slippe Ekko. Så utpå formiddagen heiv han seg ut på skauen. Foten startet like utenfor døra, men så ut til å være litt slitsom å finne ut av. Han måtte ha etpar timer på seg. Tror dette irriterte han en del, for han kom faktisk med noen boff før losen gikk. Men så klemte han til - like i jordekanten. Å der kom haren svingende rundt i en bue nede på jordet. Sekunder senere kom lillegutt dampende så vannet sprutet fra regnfylte torver. Han ga på og eltet haren rundt inne i plantefeltet. Jeg stiller meg i tunet, og ikke lenge etter kommer haren. Nå har han fått etpar minutter forsprang. Han roer ned målbruket i tråd med farta idet han kommer på veien, noe jeg synes er veldig fint. Trenger ikke høres øredøvende ut når han slakker av. Avhoppet går på direkten, og tempoet økes igjen. Nå drar han noen solide runder med klampen i bånn, før haren igjen kommer på veien til meg. Ekko har litt større fart og havner på den forrige strengen, og klynker forbi meg. Men han finner raskt ut av at haren er ikke denne veien, og finner strengen uten store problemer. Da øker takten igjen. Haren løper noen fine runder nå, kommer nede på jordet noen ganger, og jeg kjenner jo stedene de bruker å komme. Så da flytter jeg meg til plenen og ser utover jordet i vest. Joda, her kommer han når han skal opp på veien ved saga, og fortsette veien nordover. Ekko følger på i samme tempo, og driver noen gode runder nord for Instevollen. Han er stadig enten på veien her, og like nedenfor i skogkanten. Haren viser seg ofte, men det blir for mørkt å filme. Haren drar gjennom tunet sydover igjen. Ekko ligger noen minutter etter nå, og er litt mer sparsom selv om det går jevnt. Jeg drar etter. Det blir stille noen minutter, og jeg regner med haren har bykset ut av veien i området ved huset. Idet Ekko kommer forbi i tunet sier jeg at han må komme inn. Han løfter hodet, og tusler ned til meg og stryker inn døra for å få godbiter og ros. Han hadde nok helst sett at han kunne fortsette litt til. Hvor lenge han jaget vet jeg ikke, men uansett var dette en så underholdende los at det var ikke i tankene mine engang.

No comments: