Sunday, November 29, 2009

Harefall


Ekko og jeg med dagens fangst....

Idag dro jeg ut på heia her oppe med Ekko, lastet med meg hagla og skulle på jakt. Rimfrosten dekker bakken, og gradestokken har krøpet under 0 i løpet av natta. Det er delvis skyet, og ser ut til å bli en fin dag. Ekko kommer i fot med en gang, og halen går som en hjulvisp. Han forserer ei myr og jobber seg innover i skogen. Et kvarter senere kommer et støyt. Ok, det skal han få lov til. Et nytt kvarter går, så begynner han å buldre. Losen er sparsom, kald, og målet bærer preg av at her er det ikke noe råkjør. Så går det ei stund slik med dårlig los av og på. Vel, jeg har gjort opp varme og nyter dagen, selv om ikke denne losen varmet. Deretter ble det stille lenge. Hele tiden kunne jeg se at han forserte noen koller og myrer. Og etter en times tid ble det fart. Snart kunne jeg høre han. Nå gikk det unna i full jubel. Den gjorde noen ganske store runder. Kameraet jeg hadde med var flatt batteri selvsagt, fo etter ei stund ser jeg haren komme på 200 meter. Den hvite dotten skinner i skogen, og snart kommer den mot meg. Vel vel, jeg er på jakt og har foran sesongen fått fikset på den gamle sideliggeren som har stått her i Bjønstø. Så kamera får være kamera. Nå er det jakt. Haren tuster mot meg, og jeg har allverdens tid. Jeg trekker av...men børsa klikker jammen. Jaja, haren stopper, og jeg bestemmer at han får få denne sjansen. Velger å ikke bruke andre løpet. Haren tusler litt fram og tilbake foran meg, før den drar ut der jeg kan se den 200 meter ut andre veien. Utrolig moro. Ekko kommer i godt driv, og stuper etter på avhoppet. Så går den en ny stor runde, og med lite krongling føler jeg dette kan være en hannhare. Så kommer den igjen får jeg prøve andre løpet. Den løper noe trangere enn den jeg vet om i området som må være en hannhare. Losen går, og jammen kommer den i nøyaktig samme spor som sist. Jeg rigger meg klar, selv om ikke losen har disse 120 minuttene. Haren kommer nærmere, og jeg må si det var veldig spennende....smeller andreløpet da eller.... Så runger skuddet, og haren faller om i skuddet. Ekko kommer inn i full los 1 - 2 minutter senere. Han ville nok helst fortsette litt til, ikke minst fortsette dagen. Men jeg valgte å koble for dagen. Så viste det seg selvsagt at det var ei fin voksen sette likevel. Det var jo synd. Har jo lyst til å ha de igjen i terrenget. Men jeg får lette samvittigheten med å være aktiv med Wilma etter rovdyr når snøen kommer.....

Siden sist har Ekko vært ute en gang. I et forferdelig regnvær slapp jeg han utpå dagen. Han måtte søke stort for å finne fot, men til slutt fant han den som drar ned til Kalvekleiv. Hørte ikke mye av denne losen, og koblet han der nede. Wilma trener vi litt hurtighet og spenst på for tiden, så ho er klar til dyst mot måren i ura.

No comments: