Sunday, January 18, 2009

Revejakt i ruskevær


mms foto
Gunnar, Andreas og Bernt med dagens fangst.


Idag kom det inn et skikkelig ruskevær. Det fine snøværet som kom i går gikk over til et skikkelig grisevær idag, med regn og vind så det monnet. Men man må jo liksom ut å prøve seg. Forholdene til å gå på sporsnø var dårlig, og snøen som har rast fra trærne gjør utfordringen stor. Måren fikk vi rundgått, men bestemte oss for å prøve reven også. Denne var noe bedre å følge, selv om det ikke var plankekjøring akkurat. Men litt utpå dagen hadde vi den i ur. I denne ura har vi skutt to eller tre rev tidligere. Da var det bare å få tak i hund og geværer. Vi hentet fox terrieren til Bernt, og la slagplanen. Andreas, Bernt og Arnfinn postet rundt, mens jeg går på sporene i ura med hunden, og Gunnar holder oversikten i kanten. Jeg ligger på alle fire og kravler i den store ura idet Gunnar roper at reven føk bak meg. Det var liten tvil om at den var raskere på alle fire enn det jeg var i alle fall. Det ga i alle fall en Gunnar en artig opplevelse å se jeg kave på alle fire mellom steinblokkene med reven bak meg. Nå viste det seg at det var bare et skimt han rakk å se av den. Sekunder senere begynte det å putre i haglene på toppen av ura. Fem skudd kom det før det igjen roet seg. Etter en liten stund kom meldingen om at reven var felt. Andreas , sønnen til Bernt, var det som sendte den i bakken.

No comments: