Tuesday, January 27, 2009

Lørdag 24/1 - 09



Sen oppdatering, men her er i allefall lørdagsjakta....

Andreas skulle komme hjem fra Nordsjøen, og ville gjerne ut en tur etter haren.
Vi dro ut sent utpå formiddagen, og slapp Ekko i skogkanten i 11 tida. Temperaturen holdt vel ca +2, og snømengden som var kommet hjemme hadde vært atskillig våtere her ute ved sjøen. Det lå noen cm med våt snø i åpent terreng, mens i granene var det helt fritt for snø. Jeg hadde såvidt fått lagt båndet i sekken, og fått sekken på ryggen - da Ekko stemte i med jubel. Det dro opp mot Knartjønn, og rundet nedover mot oss. Like bortenfor gjorde den vendereis, så vi fikk ikke se den. - Skal vi forsøke en ny taktikk? spør Andreas. - He he, og da mener du å begynne å poste med en gang? - Jepp, det er jo mange år siden vi har gjort det, så kunne være en artig sak å forsøke det... Joda, vi bestemmer oss for å gjøre det. Andreas ville jakte idag, og vi har ikke skutt hare her på mange år. Losen turer fint, og Ekko henger tett på. Etter drøye 20 minutter drar jeg oppover mot post. Da møter jeg haren. Den løper til siden, setter seg litt, men jeg lar den fortsette nedover mot Andreas. Minutter senere drønner det to skudd, og en lykkelig Andreas viser enorm glede over fangsten. Dette var morro. Tror han satte pris på at jeg sparte den til han. Vi tok ut av haren, gjorde opp varme, spiste og koste oss. Ekko dro ut på flere fine søk, men ingen ny fot å finne, så utpå dagen koblet vi og ruslet fornøyde hjemover.

No comments: