Sunday, November 16, 2008

Guttejakta på Apesland 2008


Tor og Sigmund foran inngangspartiet på godset med fangsten til Sigmund - ei rugde og ei orrhøne. Hakkespetten er laget av tre og fungerer som dørklokke. Nå kan den jo forsåvidt byttes ut med rugdenebbet.


Så var det igjen tid for årets begivehet på Apesland. Godseier Holm inviterte til guttejakt! Også i år var jeg invitert, og dette er ikke noe man går glipp av. Sigmund, Arild og Tor startet allerede onsdag med en tur etter fuglen. Også torsdag var det fuglejakt på dagsorden. Osingen Sigmund må vel kalles over middels ivrig, og tråler heia. Disse dagene ble det sett rimelig bra med fugl, og bedre bestand i år enn i fjor. Det må vel nevnes at det gikk noen patroner også disse dagene. Elger, rådyr, og fugler ble observert. Og kveldene var jeg bortom for å slå av en prat - om jakt for det meste. Guttejakta er det man kan kalle en stor happening på Apesland.

Fredag kom Ekko og jeg bort. Det skulle kombineres med hare og fuglejakt. Vi slapp han 0930, og i løpet av de to første søkene viste gps peilen at han hadde vært gjennom det meste av terrenget. Klokken 11 markerer han at vi må prøve annet terreng. Jeg beveger meg noen meter, og han forsvinner. Før jeg vet ordet av det er han en kilometer unna. Og ser på peilen at det er fot mellom Apesland og Bjønstø. Jeg drar etter, mens gutta går etter fuglen. Jeg gjør etterhvert opp en god varme. Klokken 1250 går losen - helt borte mot bålplassen min hjemme. Det er vel en av treningsharene. Sigmund melder fra at losen går på bilveien rundt beina hans, og har sett haren - en brun en. Jeg holder meg ved bålet, og får besøk av Tor og Arild, før også Sigmund kommer. Losen går bare på et lite område, og det er nok noen småtap også. Vi kan ikke høre den så godt pga avstand og vind. Det siste jeg hører er klokka 1445. Jeg rusler bort, og klokken 1515 kommer han innom til meg. Jeg må bare konstatere at han halter mye, og velger å koble. Ser visst ut til å ikke slippe taket dette.
Om kvelden kom to medlemmer til, Olav og Joachim. God mat og drikke - og planlegging av jakta på lørdag - som er hoveddagen i guttejakta...
Lørdagen stilte vi mannsterke. To nye lokale ankom, Helge og Oddleiv. Eller som Tor kaller oss; "urinvånere". Helge mistet dessverre dachsen Rolf i vår, og stilte i år med valpen Anton. Alltid optimistiske dro vi ut. Første jaget ble det ikke noe los, men i slutten av andre jaget drar Anton på med god aus. Det viste seg at rådyret stod bak postrekka, og tar lenger ut. Ca. en halvtime går losen bra før Anton sier det holder og kommer inn. Det viser seg at Arild og Olav har sett hvert sitt rådyr, men uten muligheter til å skyte. Vi vurderer å gi oss, for jegermiddag og sosialt om kvelden er noe vi alle ser fram til. Men vi tar et lite jag til bak gården til Tor. Her finner vi kun en elgfamilie.
Så var det bare å gjøre i stand til festmåltid. Som vanlig var det Joachim som var kokk. Og nydelig er vel et passende ord om både middag og kvelden.
Takk for turen, gutter!



Jegermiddagen på lørdagskvelden må vel sies å være det absolutte høydepunktet. Denne jakta bærer tydelig preg av at det sosiale er viktig. Årets meny var rådyrstek av fjorårets fangst, og med råflott tilbehør en urinvåner som meg ikke kan navnet på. Slik blir det når kokken Joachim også jobber som kokk. Det smakte bare helt fortreffelig. En flott kveld med god mat og drikke. Fra venstre: Joachim, Arild, Olav, Helge, Oddleiv, Sigmund og godseier Holm.



Gutta er samlet til dyst...



Arild og Tor har ankommet bålplassen etter å hatt en runde etter fugl mens Ekko har jobbet på fot og tatt ut hare. Og som ansvarlig jeger godseieren er - så er det nulløla som nytes...

No comments: