Thursday, September 11, 2008

Generalprøve før Øygardspremieren

I plantefeltene her stakk haren hele tiden.

Litt må man jo komme seg på heia. Nå har jo tross alt jakta startet. Siden siste oppdatering klarte jeg ikke å holde meg allerede dagen etter, lørdag. Da sendte jeg han ut døra her hjemme om kvelden for å løse opp beina. Da dro han til med en strak time med bra trøkk, så ropte jeg han inn i tapet.

I dag tok jeg fri en time fra jobb, og tok med meg Ekko til Øyslebø igjen. I dag var det for å finpusse formen til premieren på lørdag. Da skal jeg til familien Bråtveit og jakte i Øygarden. Og kjenner jeg de rett er haglene klare allerede.
Slapp han litt før 16 ved Åsevann, og dro rett opp til Arebu for å kløyve resten av veden. Han kom inn etter et søk i lia ned mot vannet, og forsvant innover. 1630 hører jeg losen i det fjerne, akkurat som sist. Jeg blir ferdig med veden, og rusler innover, da hører jeg losen fortsatt går inne i plantefeltene. Jeg svinger bort til Storebu, og kløyver tyrived jeg har hugget. Jeg kan høre ham innimellom, men av og til er han ikke på peileren engang. Klokken blir 1830, og jeg drar inn mot der jeg hørte han sist. Jeg kommer inn i området som sist, og hører losen - litt sparsomt, og tydelig at haren bare stikker i et lite område i plantefeltene. Mye tyder på at det er en unge som finner på mye krumspring. Men han holder det gående, selv om det er kronglete. Det blir et par minutter opphold, så kommer et skikkelig beskrik og haren må virkelig strekke på beina. Til tross for at Ekko er hakk i hæl tar det bare minutter før den er inne i de samme plantene igjen. Det var ikke lange turen den ville ta nei. Klokken 1930 kobler jeg han i full los, selv om det var noe han selvsagt ikke ville. Det frister meg ikke med nattjaging nå, og det hadde blitt litt flaut om jeg stilte på Øygard med en stiv og støl hund. Fornøyde tusler vi hjem og gleder oss til lørdag.

No comments: