Monday, April 21, 2008

Beverjakt




En ny fin dag, så jeg tok turen opp til Solås igjen. Litt forsinket på grunn av andre gjøremål. Kvelden var fin, med sol som var på vei ned og ikke vind. Som i går gikk jeg ut traktorveien mot Stemtjønn retning Solåsvannet. Dersom beveren i Stemtjønn var ute ville jeg prøve den, ellers ville jeg fortsette. Forsiktig nærmet jeg meg tjønna. Jeg fikk plutselig en dejavu følelse, for akkurat dette skjedde for 7 år siden. Beveren satt på akkurat samme plass, i samme stilling. Jeg huker meg sammen, før jeg ligger langflat og åler meg fram de siste 10 meterene. Vegetasjonen er litt annerledes enn sist, så jeg sliter litt med plassering, men finner en liten åpning mellom noen kvister. Avstanden er ca. 50m. Trådkorset legges på nakken, og jeg slipper skuddet. Beveren detter sammen som en sekk, og gjør ikke en krampetrekning. Perfekt skudd. Så ble det litt beverjakt i år også. Men det er enda ikke slutt, så jeg må nok ned i Solåsvannet og snike litt på den luringen der snart.

No comments: