Saturday, February 09, 2008

Her hjemme var det idag eliteprøve. Jeg tok turen bort til Apesland, og slapp der i 9 tiden. Ikke lenge etter var det fot. Det kunne se ut som det ikke var spesielt mye likt, for Ekko drev på kun på et lite område en lang stund. Så beveget han seg ut av området. Selvsagt retning hjemover. Jeg måtte jevnlig følge med på peileren, for om det hadde vært veldig dumt om han kom for nærme de som var på prøve. Klokka 11 starter losen, men haren hadde reist lenge før. Det var hakkete, mørk og grov i målet hele tiden, og mange opphold. Men han gir ikke opp. Etter en time synes jeg det drar litt mye i retningen jeg ikke ønsker. Jeg trekker etter. Nå og da får han noen renn, men han kommer ikke skikkelig innpå. Klokken 1315 går det enda mer retning hjemover. Erfaringsmessig skal harene motsatt vei her, men forklaringen er tydelig. Haren har holdt seg mye utover her de siste dagene og har nok vært på en visitt til godseier Holm sitt bruk. Jeg kobler, og Ekko setter ikke matfar høyt i kurs....


En god nyhet er at broren til Ekko, Rex, har gått til full tid på eliteprøven idag. I et terreng ved Byglandsfjord.


Det kan også nevnes at kullet til Ekko og Kirri som er 8 mnd gamle, virkelig har kommet i siget. Øyvind ringte meg en dag, og jeg hørte Aiko i fullt driv på telefonen. Denne holdt han i 3,5 timer til Øyvind måtte løpe for å koble. Han drev den som en erfaren hund. Haren tok han ut etter 4 timer på fot, så arbeidslysten er der. Kjempeprestasjon. Dagen etter var han ute med broren som står på Lista. Den ga på noe utrolig den også. I tillegg er det en tispe fra kullet. Hun har jaget i hele høst, og har mange førstepremieloser, harer som er skutt for hun og. Så dette lover bra.

No comments: