Saturday, October 09, 2010

Høstfarger og elgjakt

Jeg glemte uheldigvis kameraet idag, men et høstbilde i finværet er på sin plass likevel...

Så var det jaktstart etter elgen her hjemme. Været var nydelig, og optimismen rådde. Første drevet var fra Fuglestveit byttet og nordover etpar hundre meter. Ingen dyr ble sett. Så må vi hoppe over en teig, før vi er på Tor Harald sitt, og jager mot skytterlinja ned fra huset mitt. Enis ber oss være på vakt tidlig - elg er observert.Spenningen stiger. Etter en stund hører jeg elgtrampingen, og ser dyret komme over kollen framfor meg. Og så rett imot, ned stien. En kjempefin 8 takker. Den stopper opp flere ganger, og jeg har all mulighet til å felle den. Anbefalt kvote er ei ku, eller ungdyr som vi kan ta med fra i fjor, eller begge deler. Okse skulle vi helst vente med...trodde jeg..... Etter på får jeg høre at alle utenom meg, som ikke møter nede på Mjåland hadde avtalt å ta det som kom, fordi vi skyter etter en 5 årsplan og kan sånn sett selv bestemme avskytingene hvert år, så lenge det stemmer til slutt. Jeg var så fornøyd med å ha sluppet forbi oksen, for den gjør seg mye bedre i skogen enn i frysen. Og om jeg visste at vi kunne ta den, tror jeg den hadde fortsatt videre da også. En slik rugg er godt for bestanden mener nå jeg. Og siden jeg slett ikke er trofejeger, kan jeg heller satse på noe mindre. Gevirene kaster jeg jo uansett. Idet oksen har forsvunnet, kommer et nytt dyr over samme kollen, men hva slags ser jeg ikke der den vinkler mot Tor Harald. Ikke lenge etter melder han om ei ku, som kom i tetta blant furuene. Uten mulighet til å skyte tross kort hold. Etter dette passerte et dyr ovenfor Helge, men ukjent hva slag det var.
Etter en lang pause på revebu, tok vi nordajaget, men her så vi ingen dyr. Vel vel, vi får bare prøve igjen......

No comments: