Friday, December 04, 2009

Wilma sin debut på måren


Wilma fryder seg i snøen torsdag ettermiddag...og er klar for mårjakt nå. Tydelig at ho liker snø.

Idag sjekket jeg veien for spor etter mår. Siden Wilma fortsatt er valp og ikke har jakterfaring, har jeg bestemt at det er måren som skal satses på. Så får heller reven vente litt. Det var ingen spor hverken av mår eller rev. Midt på dagen hadde jeg en jobbpause, så da trådde jeg til litt. Nicolay mente å ha kontroll på en hos seg, og her hjemme drev Helge med en. Jeg dro ut til Helge som var med Kjergårdsmyr like ved Revebu. Og der møtte et trist syn oss. Måren hadde tatt en hare. Den var ikke jaget eller noe, så mest sannsynlig hadde måren ligget på lur, og deretter tatt den. En fin sommerunge lå pakket ned under en stor kvisthaug. Dessverre. Det viser bare at dette er en jeger av rang. Nå har det jammen gått hardt utover harene her det siste, så nå får de kanskje få litt ro og fred.
Vel, vi fant måren sitt hvilested, og ting så lyst ut. På vei tilbake etter børse og hund ser vi at måren har rett og slett dratt ut mens vi ringet inn ura. Det er uhyre sjeldent skjer med måren. Har vel opplevd det en gang tidligere. Vi hiver oss etter, og den drar rett opp i ei gran i et stort plantefelt. Dermed ble dette helt på trynet for å ikke bruke stygge ord. Mår i plantefelt har vi forsøkt før, så det ble til at Nicolay sin mår skulle satses på. Jeg skulle på jobb om ettermiddagen, så jeg måtte melde pass, og forsøkte meg på min mår. Mens Helge og Nicolay dro ut med Wilma på den andre. Først måtte de gå den inn til ura, og Wilma markerte momentant at her var det riktige stedet, hun pistret og peip, gravde og gikk litt inn iura, men ikke helt. Plutselig fyker måren ut, og skuddene drønner rundt ørene på måren. Men jammen kommer den seg inn i en annen ur. Også her må den ut, og nye skuddsalver smeller. Dette likte Wilma. Så det er bra. Dessverre hadde måren lykken på sin side, og trakk det lengste strået til slutt. Dette var mange og nye inntrykk for Wilma, og absolutt lovende. Man må jo være kjempefornøyd med debuten når ho får ut måren på første forsøk. Ho er jo tross alt bare valpen ennå. Hadde selvsagt vært ekstra moro om ho kunne ristet litt i mårpelsen, men nye sjanser kommer....så dette blir spennende. Nå ser vi fram mot neste sporsnø.



Måren er en dyktig jeger, og denne haren måtte bøte med livet for den listige jegeren.....

No comments: