Thursday, December 10, 2009

God treningsøkt med god underholdning





Var hjemme idag med lille Anna, så da er det jo fint for Ekko å komme seg ut en tur. Jeg slapp han ut kl 8, og er spent på hvordan det står til med harene her etter mårens herjinger. Riktig nok så vi en i forgårs her - en liten unge som ikke var helt hvit ennå.
Det ble raskt fot i jordekanten, og kort tid etter buldret det der nede. Losen ljomet, og haren likte å vise seg, der han utallige ganger kom dundrende forbi gjennom tunet, over jordet og gjennom hagen. Utrolig moro å stå og bysse samtidig som man ser på beskrik over hele jordet. Og moro er det når jeg ser at dette ikke er den som var her i forgårs. I motsetning til sist ventet også haren mer idag - bare la seg til siden og ventet, selv om losen gikk stødig. Og slikt blir det leven av når Ekko ser det hvite nøstet foran seg. Bestemte meg for å ut for å få filmet dette litt. Like før jeg går ut kommer haren gjennom tunet, gjør en vendereis og setter seg like nord for saga. Litt rart at den gjør det når losen går jevnt - og så åpent. Ekko ligger få minutter bak, men slakker av på målbruken bortover veien. Han kommer på vendereisen og bråstopper. Haren krøker seg sammen, men skjønner det er nytteløst å ligge her.... Da smeller det. Virker som Ekko ikke gir alt han har av lyd, og vil helst ta den. Losen bølger fram og tilbake, men er i hovedsak i plantefeltet syd for huset, med etpar unntak på jordet nordenfor, men aldri så langt som til Solhei. 3 mil på så lite område er mye. Så når klokka blir 12 velger jeg å koble. Drar ut forbi Dugan, og kobler han i traktorveien i los. På vei tilbake på den nyeste traktorveien drar han til i bandet. Ok, han skal få lov til å snuse litt. Så....20 cm foran snuten hans peiser haren ut mellom steinene.....å hjelpes...ryker ikke skuldra nå, så tåler den mye. Det ble et lurveleven ut av en annen verden, og Ekko var mer i lufta enn i bakken. Så jeg valgte å være snill....så da slapp jeg han igjen, og losen var i gang. Noen nye runder ble det, men klokka 13 dro jeg ut og koblet. Da lå han bakpå, og plukket seg sakte framover på strengen. Han var ikke helt klar for å avslutte for dagen, men jeg syntes det var nok. Fikk tross alt mye underholdning.

No comments: