Thursday, October 01, 2009

Jakttur her hjemme

Var hjemme fra jobb i morges rundt 8, så kom svigers Are opp kl 0830. Da bar det på heia med Ekko. Vi luntet ut på heia i nydelig høststemning; såvidt på plussiden av gradestokken, høstfarger og sol. Are dro opp til Revebu, mens jeg tok med Ekko for å slippe han helt ute i terrenget. Han drar ut i søk med en gang, og jeg setter meg litt for å nyte morgenen. Herlig å være ute. Jeg rekker ikke å filosofere noe mer, før Ekko skriker i. Det går opp i Hisåsen noen runder før den drar nordover mot Kjergårdsmyr og Revebu. Hele tiden gir han på noe voldsomt, så denne karen må løpe ja. Are slipper forbi haren etter en halvtime som vanlig, men lader nå opp hagla. Jeg beveger meg tilbake og møter Ekko i fullt driv mot uttaket. Jeg er nå på en teig som ikke jeg kan jakte i, så hagla henger fortsatt urørt på skuldra, og etter en sving i Hisåsen igjen kommer haren sprettende over myra tilbake med Ekko hakk i hæl. Noen nye runder er den tilbake igjen, før jeg har kommet mange meter. Fire ganger kommer den her. Mens Are ble lurt på post. Så blir det trøbbel etter en drøy time. Vi tror han har byttet hare, og jobber med strengene fra dem begge. Vel, vi steiker god mat på bålet på Revebu og koser oss. Liv Margrethe kommer ut en tur også. Jeg drar ut for å se til Ekko, men utpå dagen synes jeg det er nok, og sier til han at vi går hjem. Dette har jeg gjort en del ganger og han oppfører seg eksemplarisk der han går fri ved fot på hjemvei. Dette må jo være tegn på kompiser som forstår hverandre....helt til godlukt river i nesa. Han lunter litt opp i Revehei noen meter, og jeg lar han gjøre det. Så skriker han til noe fryktelig, og en annen pus må ut å løpe. Denne ligger og stikker i granene syd for huset, og etter en drøy time blir det tap. Da går jeg ut og sier han må komme hjem. Og nå tuslet vi sammen på hjemvei uten at han dro ut.... Skal prøve å få lagt ut noen snutter fra dagen etterhvert.

No comments: