Tuesday, September 29, 2009

Første frostnatt i natt...det er et godt tegn på at høsten er her. Så da jeg kom hjem utpå dagen kunne jeg ha et slipp her hjemme. I dag var det ikke Ekko som skulle få prøve seg, men Doffen. Doffen er sønn til Ekko, etter siste kullet med Kirri. Han er stasjonert her hos oss nå for tiden. Jeg har mer enn nok med Ekko og Wilma egentlig, men meningen er at det skal være et samarbeid om han, så får vi se hvordan det går. Ekko er jo sånn sett nok å fylle fritiden med, i tillegg arbeidet med Wilma som krever sitt. Men i dag ville jeg trene Doffen litt, for til helgen reiser han ti Gol med eieren for en ukes jakt. Dette var tredje eller fjerde slippet hans for sesongen, og det ser lovende ut til å ha vært drevet lite. Han er å regne som en valp tross sine to år. Inntrykket til nå er bra; rolig på fot og tap, dønn ærlig - nesten litt for trang,veldig bra mål, og så ser det ut til at han har farens arbeidsmoral. Men jeg har jo sett veldig lite til nå, så det er jo kun et lite førsteinntrykk. Siden vi nå har Wilma, kunne jeg gjerne tenke meg å prege han på rev også. Men vi får bare se hvordan dette prosjektet går.
Idag slapp jeg han i finværet utpå dagen, tørt i bakken. Å feile er absolutt lov, men trener man på sene slipp venner de seg til å jobbe konsentrert, og ikke bare få morgenduftene i nesa. Så etter god innsats i noen timer gikk losen. Det synes jeg var bra utført fotarbeid. Losen gikk jevnt ei stund, før ei vendereis på veien førte til et lite tap. Jeg kunne holde på med litt småarbeid her på gården, mens jeg hadde sånn passe kontroll. Han holdt det litt sånn av og på utover, men stod på inntil han ga seg kl 1930. Da kom han inn, og vi ga oss for dagen. Så får han hvile til jaktturen. Og Ekko vil nok ut snart en dag han også.

No comments: