Sunday, August 30, 2009

Ikke helt etter planen

Haren satt hundre meter inne i plantefeltet ved jordet...


Etter det fryktelige været i natt tenkte jeg ut en skikkelig super plan.... ehem...
Siden Ekko har vært mer i ro enn ønskelig gjennom sommeren vil jeg helst starte så rolig som mulig - noe jeg egentlig alltid vil i starten av sesongen. Losene kan man heller få utover høsten når kondisen kommer. Da måtte det jo være en god plan å slippe midt på dagen, siden været sikkert hadde tatt mye av godlukten. Så etter en runde på jobb fra morgenen, slapp jeg Ekko klokken 13.15. Muligens er sjansen for at det kun blir en mosjonstur med søk og litt fot. Og det ser ut til at planen holder. Klokken 1730 har han jobbet intenst, og displayet viser 18 kilometer i området her. Just passe, så jeg går for å koble. Jeg går innpå han, men velger å ikke kalle ham inn da jeg ser han har retning mot gården, så jeg følger på. Det jeg burde ha tenkt på er jo at denne karen aldri gir seg. Han står på, og har ikke vist seg for meg en gang. Så da går det jo som det måtte. Planen slo sprekker, og Ekko dro i gang med jubel og hallois. Jaja, da får han holde på litt da. Losen går som ei klokke i plantefeltet syd for huset, og minner mye om en unge på så lite område. Jeg hadde ting å gjøre, og glemte tiden helt. Plutselig hadde han holdt på 2 timer. Men til min store forbauselse dro det ut. Skikkelig ut. Nå klokka var 2015 befant han seg i heia mot Finsådal, noe som er uhyre sjeldent så tidlig i sesongen. Bare han ikke har tatt denne ungen han jagde på, for han fikk kjørt seg litt. Jeg heiv meg avgårde, men uansett hvordan jeg skar av tapte jeg meter - har aldri sett på maken. Lommelykt hadde jeg selvsagt ikke fått med og klokka 21 begynte det å mørkne i granene. Etter å ha tromlet rundt ei stund fikk jeg koblet klokka 2115.Da hadde jeg nesten 1 mil og Ekko over 3 mil, så nok mosjon på oss i dag:-)

2 comments:

Sibbe fra Sandnes said...

Hadde du sikkert ikke vondt av, blir vel mye snop mens du har vakt tenker jeg..:)

Bjørn Ivar said...

He he... du kan få sagt det Sibbe. Hadde ikke vondt av det nei - helt riktig. Ikke så veldig mye snop på vakt, men skjer jo...Du får være med snart så du også får deg en tur:-)