Saturday, April 11, 2009

Påsketur til Revefoten



I går dro vi til Lierskogen for å besøke Revefoten. Som tidligere nevnt har jeg jo snakket varmt om å få en terrier til gards. I noen år har jeg faktisk småtittet litt, selv om vi har et greit utvalg av terriere i gjengen. Det blir noe spesielt å ha en selv. Så i fjor bestemte fruen rase, og det ble parson russel terrier. Veldig spennende, for det er jo fox og tysk vi er kjent med. Parson russel har ikke vært egen rase lenge, faktisk bare siden 1992, men linjene har blitt tatt vare på i over hundre år. Siden den gang har den vært omtalt som den mer kjente jack russel. De har samme opphav, men forskjeller gjør at for min del er parson en mer aktuell hund. Jeg skal ikke gå nærmere inn på det. Vi kontaktet Lena Kjempengren, som har og har hatt mange verv i terrierklubben, blant annet raserepresentant for parson russel. Hun driver eget oppdrett (Revefoten), og har meget spennende linjer. For min del er det jo viktig med jaktlinjer, noe også Lena er opptatt av at rasen skal inneha. Det er jo opprinnelig en jeger vi snakker om. Vi fikk beskjed om at hun skulle ha valper, og satte oss på lista. Dette var lovende.

Tispa hun bruker er Bizzi. Hun har en lang merittliste til tross for sin unge alder; norsk og svensk viltsporchampion, offentlig godkjent ettersøkshund, jaktpremiert på hi osv....;-)
Hannhunden er Lester. For å finne denne karen måtte hun til Tyskland, og det sier sitt om hvor profesjonell Lena er i avlen for rasen. Lester har også en milelang merittliste, og kan blant annet nevne 100 poeng og dagens beste på hiprøve rev, og brukes i praktisk jakt på rev, grevling, villsvin og rådyr.
Jeg kan ikke ramse opp alt, så for å lese mer, gå inn på Lena sin side: www.parson.no


Så for 5 uker siden kom valpene til verden, og for en fordeling; 5 tisper og 1 hannhund. Alle var friske og fine - og veldig små, noe som jeg ønsker. Alltid fordel med en smidig liten tispe i steinrøysa her. Gjett om jeg gleder meg til snøfillene faller til vinteren igjen.......
Så i går tok vi turen østover, og her følger noen bilder:





Lena og Bizzi har hektiske dager med seks små å holde styr på. I tillegg venter Cleo valper, så Lena får en travel vår. Lena er forøvrig veterinær, så hun vet å behandle hundene.


Bizzi slapper av mellom dieøktene. Det tar på å være nybakt mor.

No comments: