Sunday, November 02, 2008

Distriktsmesterskap 2008



Jeg hadde meldt på dm, og så optimistisk på dette. Men sist jeg var ute (lørdag) hadde Ekko tydelig fått seg en smell i høyre frambein, og haltet fryktelig. I tillegg merket jeg meg at han var fullstendig møkkete på alle beina da han kom inn, og hadde sår på kanten av labbene. Han har gode labber, men antakelig hadde han gravd og herjet etter at haren hadde krøpet inn, og flerret opp labbene på den måten. For føret da var jo mykt og fint. Og han står jo for berg hvis han skjønner hvor den sitter. Så da hadde jeg en skadet hund en uke før dm. Etter dyrlegebesøk, bestemte jeg meg for å satse.

Lørdag trakk jeg Sobelia i Konsmo, med dommer Kjell Koveland. Her har Ekko rekorden sin med 197 poeng av 200, så dette så jeg lyst på. Dvs føret var jo så som så. Snøen som falt i uka, har fått en stygg skare mange steder. Noen terreng hadde fin løssnø, mens andre var det en fryktelig hard og skarp skare. I Sobelia var det en mellomting med ganske porøs skare. Slapp Ekko ca kl 8, og han gikk ut i søk. Ingen merker etter haren, hverken møkk eller spor. Men Kjell hadde nylig hatt fot her, så haren måtte være et sted. Etter 20 - 30 minutter kom Ekko haltende inn, og viste tydelig ubehag med beinet sitt. I tillegg hadde han skrapet opp sårene på labbene, og satte blodspor i snøen. Jeg skjønte hvor dette bar, men vi forsøkte litt til. Fant ut av peileren ikke fungerte, og av alle dager på dm. Men kompisen min Espen Kerim fikk høre dette, og tok turen opp med en til meg. Det var jo fint gjort altså. Fortsatt ikke tegn til merker etter hare. Men så forsvant Ekko igjen, og ble borte.
Vi fyrte opp et flott bål, men etter to timer kom han inn igjen - tydelig redusert og merket av skade. Han så ut som en skygge av seg selv, og som en annen hund enn jeg kjenner. Han blir stående å se på meg, og faller som en sekk i bakken. Det er tydelig at han sliter og har det vondt, så jeg synes naturligvis synd på han. Jeg vil ikke utsette han for mer, og velger å trekke han fra dm. Dommer Kjell er enig og synes det er fornuftig. Det hadde vært dyreplageri å fortsette. At han har vært borti en slags fot er nok mulig, men jeg tror nok helst det var haremøkk han har slått rundt på siden han var så resignert. At det er hare i området er utvilsomt, men vi fant inge merker der vi gikk.
Da ble det ikke helt som ventet dette, men sånn er det bare noen ganger. Vi får bare komme sterkere tilbake etter litt ro og hvile nå.

No comments: