Sunday, October 12, 2008

Elgjakt hos naboene



Idag skulle ikke noen av "mine"jaktlag ut, og jeg var så heldig å bli invitert til mine gode naboer i øst og nord - Apesland og Kleveland jaktlag. Fint med mange gode naboer.
Vi møttes 0900 hos Odd på Apesland, og startet med jaget fra Bjønstø (hos meg) som går til Apesland. Dette er jo nesten for mine elger å regne;-)
Midt i jaget knaker det i kvist. Elg! Jeg melder fra om elg i jaget, og ser den har retning nabopostene langt der nede. Det var en okse, som ikke er på kvoten i år. Vi fortsetter med nytt jag, men dette er tomt for elg. Solen gjør likevel sitt til at det er en fin dag uansett.Klokken er ca 12 og det blir en flott lunsj med lapskaus og pølser. Dette smakte fortreffelig. Tusen takk for maten!!!
Så var det klart for jaget i Klevelandskogen - eller hjortejaget. Her er de siste årene blitt observert svært mye hjort, senest for få dager siden. Sportegn på vei til post vitner om en meget bra hjortebestand her. Stiene er opptråkket av hjortefæler, og en og annen elg. Jeg finner en riktig godpost blant tråkkene, og jaget starter. Lite skjer, før jaget nærmer seg slutten. Jeg ser en elg på etpar hundre meters hold som fyker ned mot Tone, og melder fra. Det var en ku, men uten muligheter til å skyte på grunn av vegetasjon. I samme øyeblikk kom en kalv i full fart forbi posten nedenfor, så det var nok bra kua ikke kom på skudd.... Ellers virker det stille, og ingen har løsnet skudd. Jaget avsluttes, og Rune rapporterer at det har vært en hjort på hans post. En bukk. Han kunne imidlertid ikke få inn skudd på den. En av driverne har også sett to elg, men disse tok tilbake. Så noe liv var det å merke her, selv om det ikke ga resultater. Siste jaget gikk fra Kimestad over til Lommemyr, men her var ferske spor det eneste oppløftende av tegn etter elg. Vi avsluttet for dagen, og selv om det ikke ble fangst, så hadde det absolutt vært en fin dag. Takk for laget!
Kan nevnes at det til nå er meldt inn kun en elg av atten i Laudal viltlag.

Jeg kjører hjem, får av meg jaktklærne og setter meg i godstolen. Så gløtter jeg ut vinduet - og der står en okse og koser seg på jordet. Det var jo flott da.




Oksen kom ut på jordet for å beite på epler og viltåker like etter jeg kom hjem fra jakta....







Jaktleder Olav Neset med utskrift fra yr.no. Jeg har vel ikke opplevd tidligere at man har hatt med seg utskrift av værmeldingen på jakt. Men været er jo viktig da.....

No comments: