Wednesday, July 23, 2008

Hareslipp på Øyslebøheia




Så har jeg hentet noen hareunger for å slippe. Jeg får spørsmål om jeg slipper noen på heia her hjemme siden det er en såpass bra bestand. Det gjør jeg ikke. Her hjemme driver jeg med viltpleie av ymse slag - viltåker og ikke minst ofres det svette for å forsøke å holde rovdyrene under kontroll. Jeg har egentlig ikke noen erfaring med å slippe ut harer, så dette er nytt for meg. I fjor slapp Lars noen på Øyslebøheia hvor jeg har terreng, og det er der jeg nå slapp noen. Ikke for at jeg skal ha noen å skyte til høsten, men siden bestanden der har vært dårlig noen år, håper jeg dette kan hjelpe. Forhåpentligvis kan nytt og friskt blod gjøre stammen sunnere. Og jeg vet at fjorårets slipp bar frukter av setter som overlevde vinteren. Derfor benytter jeg meg av to leverandører, slik at blodslinjene varierer.
Hareungene var veldig friske og raske, og så ut til å være veldig glad for friheten. Noen rakk jeg aldri å filme før de forsvant i terrenget. Nå slapp jeg i områder med mye skjul også, da dette anbefales.
Så får man håpe de klarer seg.

No comments: