Saturday, May 24, 2008

Tid for viltåker



Så var det vår igjen - og tid for viltåker. Siden 1997 har jeg hvert år hatt viltåkere i ulike størrelser - noe mindre de første årene, men i år pløyet jeg opp en ny en vest for huset. Så nå har jeg fire passelig store åkrer spredt på jordet. Dette er slett ikke for at jeg skal sitte og skyte dyrene på åkeren til høsten. Det var vel et mer ungdommelig foretak. Nei, det er for å gi dyrene litt ekstra i kostholdet - litt snacks. Synes også det er artig å kunne å sitte i stua og se på dyrene som trekkes mot jordet for å beite. Dessuten blir disse grønne tidlig på våren som gir et glimrende beite for dyrene før det blir grønt i skogen. Ofte ser jeg både rådyr og harer på viltåkrene tidlig om våren.
Som de siste årene kom Gardar også i år med en full tank med gjødsel fra gården hans på Laudal. Det er greit med gode venner altså. Denne gjødsla er jo den beste. Tre av åkrene dusjer Gardar med denne gjødsla. Den fjerde åkeren ligger litt vanskelig til, og er like ved drikkevannsbrønnen, så der hiver jeg bare på kunstgjødsel. Så får en bare håpe det vil spire og gro utover sommeren.....




Ordentlig gjødsel gjør seg på viltåkeren. Etter at Gardar har gjødslet, drar jeg over horven igjen før jeg sår åkerne.


Ikke så stor rigg i forhold til Gardar sin, men den gjør nytten - og er utmerket i størrelsen til dette. Så viltåker blir det. Etter at jeg pløyet dro jeg over med horven.

No comments: