Sunday, January 13, 2008

Bursdagsgutta på harejakt i Lervika


Andreas sitter og lytter til losen som raste forbi. Nå vil han lade hagla....



I dag gikk turen til kompisen min Andreas i Lervika, Lyngdal. Vi har begge gebursdag på samme dag, i går, og om vi har anledning tar vi oss en jakttur sammen som feiring av dagen. Og som før blir det på godset till herr Lervik. Hjemme er det nå til å slippe nå, og her dro Reidar Grimestad ut på jaktprøve med lånt hund - en annen bror til Ekko. Rex til Øyulf Bjørnestad. Jeg snakker litt med han og dommer Vidar Håland før jeg drar. Og vi får ikke sluppet Ekko før ca 11 på formiddagen.Det begynner å regne på vei bort, og det fryser på bakken. Veien og alt blir polert av is. Dette lover ikke bra. Skaren er blank av is noen steder, men velger å slippe - noe må de tåle disse hundene. Her er lite snø i motsetning til hjemme, bare opp til anklene, og ingenting flere plasser. Vi må som oftest til Hareheia for å finne fot her ute - en god marsj ut i heia. De to siste gangene har vi ikke funnet fot i det hele tatt. I dag går vi til skaukanten og slipper. Fot med en gang - har aldri skjedd før. Haremøkk og spor fra før det frøs i natt er spredt overalt. Vi gjør opp en varme, og Ekko forsvinner. Ca. 12 synes jeg at jeg hører los, men Andreas hører ikke noe. Igjen hører jeg det. Så kommer losen buldrende nærmere. Noen runder og holder seg lenge helt på kanten av det vi kan høre. Varmen er god og bursdagen feires med los, bacon, pølse. Losen kommer nærmere igjen, og et lite tap kommer også. Jeg ringer til Reidar for oppdateringer, og losen går for Rex hjemme. Mens vi snakker kommer et salig beskrik fra Ekko like borti lia, og losen runger igjen. Så enda et beskrik - nå ligger han godt på. Mens jeg snakker i telefonen kommer haren løpende rett på oss i granene. Den skvetter til og bråsnur tilbake, men der kommer Ekko med klampen i bånn. Den tverrvender igjen og jumper opp lia ved siden av oss i bra tempo. Ekko er 30 sekunder bak og kjører på oppover. Nå har vi sett den, så nå skal vi prøve å få bursdagsharen i sekken. Men så bråstopper losen. Hva har skjedd tro... han kommer tilbake på strengen som om han tror det er en vendereis, men fyker opp igjen. Klokka har passert 13. Ikke en lyd. Det er veldig unormalt at han skulle miste den når han ligger så tett bak. Et avhopp skulle han fått ferten av og markert, men ingenting. Jeg mistenker at den har blitt så skremt av både hund og folk på begge kanter at den gikk i ur, så jeg rusler etter. Snøen begynner å tine på grunn av alt regnværet. Men fortsatt går hunden delvis oppå. Ser faktisk etpar hopp etter haren også. Jeg finner mange steiner og fjellsprekker som den kan ha krøpet inn i, men helt umulig å finne ut av - også for Ekko. Alt ble stille. Tilbake ved bålet sitter Andreas og humrer godt fornøyd. Vi har hatt los, sett haren - og feiret bursdageshelgen på en fin måte. Klokken 1430 pakker vi sammen da regnet virkelig drar seg til, og Ekko slett ikke finner ut av noe. Vi får prøve oss på denne en gang til før jaktslutt. Egentlig skulle vi tatt turen på selve dagen, men håpet på best vær idag.... men fin tur ble det. Tusen takk for turen.

På telefon får jeg høre om utrolig mye harespor i terrenget hjemme på kun en natt, 3 harer bare ved huset. Og ikke minst at Rex har gått til full tid, og er nå klar for eliteprøve. Kjempebra. Gratulerer så mye.

No comments: