Wednesday, November 24, 2010

Vinterdag etter haren

Jevnt med harespor over hele området.


Klokken 0830 møtte Are og Andreas opp. Vi skulle ut og prøve haren med Ekko. Har liksom bestemt meg for å ta noen nå, så vi dro ut på skauen. Gradestokken viste 11 minus, været var fint, lettskyet og vindstille. Skaresnøen ligger fortsatt, med litt gammel løssnø fra lørdag oppå. Vi slapp Ekko litt i syd. Ikke lenge etter kom de første støytene, som ble tettere og tettere før de lyse tonene kom. Det var nok periodevis vanskelig, for flere tap og at han ble hengende på etterskudd gjentok seg. Men han står som vanlig på og gir seg aldri, så det ble både minutter og timer, meter og kilometer som han eltet haren. Og godt utpå dagen fikk ikke haren hvile mer, da var det klampen i bånn, og da klokka ble 1730 koblet jeg ham etter at haren kom forbi meg. Da hadde han jaget uten nevneverdig tap de siste tre timene. Både Andreas og jeg hadde haren rundt oss, men hele tiden holdt den seg på avstand - bortsett fra da den kom på 20 meter forbi meg. Da var det blitt så mørkt at jeg såvidt skimtet den på snøen. Mens inne i granene lyste den opp. Ellers så vi den på for langt hold noen ganger. Og så løp den mye på eiendommen til grunneieren som har trukket seg ut fra jaktlaget, så der får de bare springe.

Fin tur var det iallefall.

No comments: