Thursday, August 12, 2010

Bukkejakt

Så var årets bukkejakt i gang. Og så sant det kan passe, tar Andreas turen opp til meg til premieren. Ofte kommer han kvelden før, og vi jakter premieremorgen. Men i år ble det kvelden, og morgenen etter. Dette måtte jo bli bra. Vi smøg oss ut rundt 19.30 om kvelden, og fant hver vår plass med god oversikt. Etter vel en time tar jeg i bruk buttoloen, samtidig begynner det å regne, så jeg får på meg sydvesten. Da står plutselig bukken der, på 70 - 80 meter. Litt rastløs, men jeg velger å ikke plystre for å få den til å stoppe - det er bare smårusling. Kula sendes avgårde, og slår bukken i bakken momentant. En fin ung bukk med 4 takker ligger urørlig. Vi ville jo helst ta returbukken, men dette var en flott start. En hare som satt og beitet like ved, syntes beitet var så bra at den bare fortsatte å spise seg mett.
Så da var det tid for dotsupen....
Neste morgen dro vi ut igjen. Vi så etpar harer. jeg drev litt smygjakt, og kom meg innpå et rådyrkje, som jeg satt og så på i 2 timer. Jeg håpet på at geita kom med bukken jagende etter, men nei. Vi ga oss utpå formiddagen uten å ha sett bukken denne morgenen. En flott åpning var det nå uansett:-)

No comments: