Sunday, July 19, 2009

Første blodsportrening


For noen dager siden bestemte jeg meg for å så smått starte treningen på blodspor med Wilma. Nå er ho såpass stor og veslevoksen at ho må få noen utfordringer. Wilma er veldig lærevillig og ser ut til å ta ting veldig raskt, og kommandoer som sitt, ligg og rull rundt var jo enkelt - dvs rull rundt blir ofte over på siden og tilbake igjen:-)
Jeg fant fram elgblod som jeg hadde frosset ned fra elgjakta i fjor, og la en enkel løype i et granfelt. Det ble vel ca 40 meter med en liten sving, noe jeg vet er langt fra målet, men vanskelig nok første gangen. Dette er jo noe hun ikke har vært borti tidligere. Sporene var 13 timer gamle da vi ruslet ut. Sporlinen ble koblet på, og på "skuddplassen" ble det kontant reaksjon. Tydelig markering, og hun begynte å grave for å se hva som hadde dauet under her... lover bra til revejakta i hi iallefall. Deretter fant hun bloddråpe etter bloddråpe bortover - helt til det kom en sommerfugl eller kvitret en fugl høyt ved siden av oss. En valp skal ha lov til å bli distrahert litt. Men vi krabbet oss så smått bortover, stoppet litt for å sjekke lukten, bommet litt en gang, gikk litt tilbake igjen for å kontrollere osv...
Alt i alt synes jeg Wilma klarte seg bra. Blir spennende å fortsette treningen fremover jevnlig og se utviklingen.











No comments: