Thursday, October 23, 2008

Pangstart om morgenen



Idag benyttet vi anledningen til å dra ut etter rådyrene. Geir Fossestøl, Espen Kerim og jeg møttes 0830, og var klare til dyst. Vi postet ut, og jeg skulle ta gromposten mini første jag. På vei inn merket vi på Ciko at her måtte det være dyr. Espen slapp han, og ti sekunder senere var det full los. Losen dreiet i perfekt retning, og jeg stod klar til å ta i mot dyrene, men helt mot naturens gang, så svinger de bak en kolle, og unngår å bli observert av meg. Jaja, sånn er jo jakta, selv om det normalt drar rettover denne kollen. Minuttet etter braker det fra rifla til Espen. Et bukkekje går i bakken med et velrettet skudd. Geita og det andre kjeet får han ikke sjanse på, da det er for tett og farten er for stor. Losen drar videre, og vi rekker ikke å poste ut på nytt før det er ute av terrenget. Vi avventer, og får hanket inn Ciko, før vi drar ut på nytt jag. Ciko begynner raskt å støyte. Dette viste seg å være hare, og vi fant masse fersk haremøkk like ved Arebua mi. Det var jo glimrende. Vi dro opp på Støttåsen, og her fant vi også mye merker etter pus. Like ved Storebu. Så mye merker har ikke Espen sett her på heia før, så det er jo et godt tegn at det ser ut til noen overlever. Morro. Vi tar en lang pause på Storebu, og jeg har med marinert elgkjøtt fra årets jakt. Skal si vi hadde det kos. Et fortreffelig måltid, med både bål og varm jaktbu.Det neste jaget lenger nord på heia fant vi heller ikke rådyr, men også her var det merker etter pus. Regnværet tar til, og jeg er spent på morgendagen. Da skal Geir Tveit og jeg ut med Ekko og sette oss til på Storebu. Spørs om foten sitter...men men..marinert elgkjøtt skal smake uansett.
Vi avslutter jakta i 17 tida, og er våte alle mann.


Vi hadde en god rast på Storebu. Det sosiale er viktig på jakt.

No comments: