Saturday, March 15, 2008

Gjestejager

Det har vært mye gjestejaging denne vinteren her hjemme - såpass at Ekko har måtte sett harene sine ikke får løpe for han. Denne uka har jeg hatt Kira til Lars her oppe. Lars og Lillian er i syden, så da er det koselig med avlegger etter Ekko på besøk. Normalt er jeg forsiktig med å jage for mye her i mars måned, men noen få turer skader ikke. Likevel liker jeg bedre å la harene roe seg om våren, og bytter på terreng. Men jeg måtte jo ut med Kira.... Om noen måneder fyller hun 1 år, og er den eneste i kullet som ikke har dratt til skikkelig denne sesongen. Nå skal det sies at de andre har trøkket til veldig tidlig. Den siste tiden har også Kira vist bra fremgang, og Lars mener målet er meget bra. Så da bestemte jeg meg for å dra ut en kveld, så sjansen for los er stor. Onsdag kveld fikk jeg endelig tid. Jeg slipper henne kl 2045, og drar ned jordet syd for huset. Hun er borte en time, så lukt er det, men kommer inn igjen. Jeg rusler ut mot Kjergårdsmyr. Hun forsvinner igjen, og blir borte. Litt over 2200 starter losen, litt forsiktig i starten...men så skal jeg si hun åpnet opp...dæven for et målbruk. Det var lyst og grovt om hverandre i et voldsomt trøkk. For å si det mildt, så ble jeg overrasket. For dette hørtes jo helt vilt ut til å være ei lita tispe som ikke har jaget mye ennå. Hørtes mer ut som en voksen kraftig hannhund som drar til skikkelig. Utrolig morro å høre på. Losen drar over Revehei og ned i Dyblan. Jeg drar på, og setter meg i revebu, fyrer opp og koser meg. Etter nærmere 30 minutter blir det tap, og en time senere kommer hun inn. Det nærmer seg midnatt, og jobben venter kl 8 neste morgen. Jeg velger å koble. På vei hjemover drar hun til i båndet, piper og klynker - godlukt. Tanken om å få seg søvn forsvinner, så jeg slipper henne. Ikke lenge etter smeller hun til igjen. Nå begynner batteriene i lommelykten å svikte, så jeg velger å flytte meg til tunet hjemme. Her sitter jeg og hører losen runder i 50 minutter uten stans, før det drar over i Dyblan. Etterhvert skjønner jeg det er tap, for losen kommer ikke tilbake. Nå står hun på, for hun kommer ikke inn før klokken er nærmere 0500... Godt med etpar timer søvn før jobb i alle fall.....

No comments: