Thursday, December 20, 2007

Firmatur med julebord



Så var det tid for firmatur med gjengen fra Finså klekkeri. En firmatur med julebord. I fjor stilte jeg med Ekko, men det er ennå litt for tidlig for han nå som det er såpass kaldt. Likevel var jeg så heldig og kunne bli med på dette fine gildet. Sjefsklekkeren, Kristian hadde planlagt alt. Til og med været som var skyfritt og minus 8 grader. Utover formiddagen steg temperaturen til rundt null. Han hadde handlet inn koteletter, pølse, bacon, kylling, potetsalat, brød, konfekt - ja, det meste man trenger på et julebord. Salongbordet ble også rigget opp. Og bålet brant hele dagen. Gildet ble holdt i Arne`s skog på Finsdal. Her vet vi om noen harer fra vi var her med Ekko tidligere. Hundemann idag var Dagfinn Laudal med schillerstøveren Turbo. Dagfinn jobber også på klekkeriet og var et naturlig valg. 0900 slippes Turbo, og kommer i fot med en gang. Vi hører han støyter jevnlig og venter spent på beskriket. Men det blir stille. Så begynner losen lenger borte i heia nordenfor. Dagfinn er urolig og tror det er rådyr, siden det skjer at han liker å puffe dem avsted innimellom. I det siste har han vært grei, men man kan ikke være sikker. For litt siden skjøt sønnen til Dagfinn, Daniel, sin første hare - og håpet var at nå skulle det bare bli hare framover. Losen går jevnt, men etpar tap øyner håpet for at det kan være pusen. Et lengre opphold, men Turbo kommer inn, og Dagfinn konkluderer med rådyr. Vi prøver på nytt, og Dagfinn slipper. Losen starter umiddelbart. Rådyr melder Dagfinn. Skikkelig uflaks for 100 meter bortenfor var det ny haremøkk på snøen. Jeg stiller meg på en topp. Rådyret kommer rett i fanget mitt. Jeg venter på Turbo, og det ble en skikkelig prøvelse å fange han. Jeg løp og brølte det jeg var god for. Og Dagfinn var imponert over at jeg til slutt fikk lagt ham i bakken. Vi møtes ved bålet og praten går, men velger å la være å slippe Turbo mer idag siden det lakker og lir på dagen. Vi hadde en flott dag sammen på heia, med mye god mat, og en generell sosial og trivelig sammenkomst med både store og små jegere. Det viser seg at det er rester igjen, så vi ser alle fram mot en nyttårstur. Takk for en trivelig dag på skauen alle sammen.



Kristian og Daniel gjør klart julebordet...


Arne, Lilly Anne og Turbo. Lilly Anne er blitt en ihuga jeger i løpet av høsten, så nå må bare pappa Arne følge opp...


Jeg kan ikke klage på denne typen julebord, og det synes vel at jeg virkelig koser meg.


Kristian, Gardar med Eskil i fanget. Gardar kom med sønnene Eskil, Vemund og Torje til middag. Veldig koselig med besøk av unge jegere.


Arne og Lilly Anne


Dagfinn leter etter haremøkk....

No comments: