Saturday, January 10, 2009

Jakthelg med Einar



Denne helgen var forbeholdt jakt sammen med Einar på Seland. Tross sine 89 år, spretter Einar rundt i heia, og jaktlysten er det ikke noe å si på.
Vi startet i går ved å slippe ved bilen, og dro opp lia et stykke. Ekko saumfarer området, og finner til slutt svak fot - kanskje. Muligens fra natta før. For han starter raskt å slå støre runder. Etpar timer senere titter han innom ved bålet, men har ikke tid til å prate. Han drar ret ut på nye søk. Og på gps peilen viser det seg at han har søkt 1,5 km i alle retninger for oss da dagen går mot hell. Mot slutten ser det igjen ut til at han har litt lukt i nesa, men ender med at han leter meg opp, og vi kobler. Om ikke det ble los så har han i alle fall stått på.

I dag var det nye lodd og sjanser. Vi slipper litt over 9, og trekker opp i et annet område enn i går. Onkelen min, Per, drar ut med Balder i en annen del av terrenget. Ikke så lenge etter ser det ut til at Ekko har fot, og vi gjør opp en varme. Klokken 10 hører vi Balder starter i det fjerne. Det var morro, nå kan vi kanskje høre på to loser. Klokken er 1015 da Ekko starter opp maskineriet. Han svinger haren noen runder på toppen, men så kaster de seg utfor heia. Der kommer haren trillende i dalen like bortenfor oss. Vi var enige om å jakte idag, så minuttene bryr vi oss ikke mye om. Balder har jaget på en her som antakelig krøp inn etterhvert, så vi vil snart prøve å skyte. Den drar ned heia, ut på veien, før det igjen putrer opp mot oss. Ekko kommer med klampen i bånn på 30 meter, men vi har tydeligvis ikke fått med oss at haren kom. Men plutselig ser vi haren runder kollen ovenfor og svinger ned mot oss. Den ser ut til å ha kontroll der den svinger 20 meter fra oss og Ekko få sekunder bak. Jeg kaster opp hagla, følger den på kornet. Dette var jo ikke den Balder hadde ute sist - denne var helt hvit og ikke noe blått. Jeg velger å ikke skyte siden det er en annen, og "garantert" vil runde i lia sånn som dette ser ut. Så var jo ikke losen gammel heller. Den hopper over en kløft og gjør en snodig runde i bakken før den kaster seg ned i kløfta. Da kommer jeg selvsagt på videokameraet - det så så artig ut der den gjorde disse hoppene på kanten, så ergrer meg over at dette ikke kom på film. Ekko kommer, hopper opp i bakken og tar sjarmørrunden han også - så vittig. Hans runde ble 3 meter lenger..men men. Han hiver seg ut i kløfta og drar videre nedover. Balder har nå fått tap, som antakeligvis ble dødtap.
Ekko durer ned på veien, og losen går utover ca 1 km på denne. Så tar det opp på fjellet. Jeg poster ut, men typisk går den nå på naboens og jeg stopper på grensa. Jeg hører nå ekkoet ljomer i dalen der han auser på mot meg. Jeg er klar, men den vinkler ned på veien, og tar til å ture der ute. Fram og tilbake på hver side av veien, langs veien, på veien og opp i heia på andre siden. Utrolig at den ikke skal tilbake. Men slik går det, og klokken 1320 blir det noterbart tap. Han nøster opp dette, men blir liggende bakpå til nytt tap kl 14. Vi tar t av våpen og går inn i losområdet. Her kommer Ekko på sporet mitt klokken 1430. Jeg velger å koble, selv om det ikke virket som Ekko hadde spesielt lyst til det. Vi syntes dette var fin underholdning, og var godt fornøyde da vi tuslet hjemover....


Ekko kommer like etter at jeg selvsagt ikke fikk med meg piruetten til haren. Einar ser ut til å kose seg; bål, hare og los.....

No comments: