Tuesday, December 23, 2008

Tradisjonen tro.....


Julebordet er som vanlig en suksess. Fra venstre Atle, Helge, Øyvind, Jon og Sondre.

Lillejulaften er en spesiell dag, og tradisjonen tro er det rådyrjakt med Helge Wigemyr, sønnen hans Sondre, Atle Lunden, Jon Sveinall og barndomsvennen min Øyvind Sveinall. Sistnevnte var med for første gang i fjor, og det ser jammen ut som dette ga mersmak tross sin urbane livsstil i hovedstaden de siste årene. Tvert om har han virkelig fått mersmak for denne tradisjonsrike jakta med julebord på skauen. Han har iallefall med seg ingredienser til julebordet så det holder. For meg har lillejulaften vært veldig spesiell, og jeg har vært med så lenge jeg kan huske. Det blir liksom ikke jul uten....
Vi møttes 0830 hos Jon på Sveinall. Her var de ute for etpar uker siden, og var borti nær 20 rådyr på en dag. 11 i en flokk!!! Så idag hadde vi virkelig trua.
Første jaget tar vi fra Aukland ned til Sveinall. Helge går som vanlig med dachsen Pelle. Atle ser tidlig 4 dyr på vei inn i jaget. Sondre skimter et annet dyr, og det samme gjør Helge. Men utrolig nok lurer alle seg unna. Atle sier han har blitt veldig myk, og vil bare titte på dyrene...Vi andre kjøper ikke helt den. Han er imidlertid bestemt på at han ikke begynner å skyte før han har sett 10 stk...:-)
Vel, han han så 7 dyr, så vi begynte smilende å tro på han. Akkurat dette hadde vi det morro med utover dagen, for han er ikke kjent for å spare på kruttet. Vi omorganiserer og skal ta jaget fra Sveinall opp til Øygardsbyttet. Helge snakker hele tiden om at vi må være klar for flokkene med rådyr han kommer med.
Jaget er i gang, og like etter smeller det fra Sondre. Dyret forsvinner uten tegn til treff. Minutter etter skimter jeg et dyr i granene 80 meter foran meg. Litt etterpå hopper rådyret ut på myra mot meg. Idet jeg hiver opp hagla stopper det. Jeg forholder meg helt i ro. Så fortsetter det, og på 30 meter putrer benellien. Et skudd og rådyret går rett i bakken. Etpar rådyr til er observert, men vi samles ved fallet. Nå kan vi rigge til julebordet. Dette er snadder: Bacon, lammekoteletter, biff, fenalår, kantarell, saus, vin og juleøl for å nevne noe. Det er ikke rart at dette er en tradisjon....
Riktig god jul til alle sammen!


Helge er godt fornøyd med rådyrfall. Da kan julebordet starte...


No comments: