Sunday, December 21, 2008

Julemusikk

Førjulsjakt er en tradisjon, og idag var planen å gjøre som ofte tidligere før jul - harejakt på Austad. Jeg kjørte Liv Margrethe til toget, men syntes det ble noe sent å dra dit da. Så jeg tok med Ekko til Øyslebø i stedet. Kan jo være en fin tradisjon å starte det - på Storebu! Vi la ivei innover. Lett regn + 3 grader, og frost i bakken. Det frøs slik at stedvis viste avtrykkene mine. Slikt føre kan være utfordrende for hundene, så må bare ta det som en luftetur. Jeg slipper ca. 1130, og han gjør noen fine søk. 1215 gjør han et søk over Storemyr, og 1230 smeller losen - og for en øredøvende jubel - rene julemusikken. Jeg fyrer i ovnen og bålet på Storebu, og koser meg mens losen går ned mot Eplehagen og opp og forbi Jerbermyr. Etpar ganger blir det vanskelige tap på samme plass, så her finner den nok på noe spesielt. Losen går opp igjen på Støttåsen, og nå drar han skikkelig på med fart og målbruk - skikkelig flott å høre på. Jeg velger å rusle bort for å se om jeg kan se haren. Hadde vært artig om det var merke på den. Losen kommer rett mot meg da klokken var 1415, og det viser seg at jeg har skremt haren. Såpass mye at etter dette fyker den ut i et bratt terreng og etter dette blir det trøbbel som ender i dødtap. Klokken 1545 drar jeg etter og kobler for dagen.

No comments: