Saturday, December 13, 2008

Jula nærmer seg - tid for jakt!



Nå nærmer jula seg med stormskritt, så nå må man prøve å få til noen dager på skauen. Vi møttes klokken 8 i morges på Øyslebø - Enis, Espen, Thomas, Egil og jeg. En god gjeng, og nå som jula nærmer seg må man tenke litt på det sosiale også. Børge skulle komme noe senere utpå dagen. Vi rusler ut idet det begynner å lysne. Postene er like etter på plass. Hunden til Børge, Vicky, slippes og ikke lenge etter var det fullt trøkk. Jeg hører det rasler i skaren - tydelig rådyrhopp. Skimter et dyr, og så skjer ting veldig kjapt. Jeg får et glimt mellom alt krattet og hagla svinges og skuddet drønner. Det kom på brinken under, så snøen spruter på kanten. Dyret ser jeg ikke, og jeg går bort. Der ligger det urørlig. Det viser seg å være en voksen geit, noe som er synd for avlen. Men sånt er ikke alltid like enkelt å forutse. Hunden kommer etterhvert inn, men slår en runde tilbake, og ny los er i gang. Dette dyret passerer like forbi etpar poster og drar langt ut. En liten time senere er vi klar for nytt jag. Espen har med valpen Kikka, som får oppleve rådyrfall for første gang, og som sammen med unghunden til Thomas også får prøve seg videre. Det neste jaget finner vi mye merker, men ikke helt nytt. Så tar vi en god pause på Storebu, med pølse og bacon i panna. De to neste jagene finner vi også mye merker, men ikke noe helt nytt, og får ikke gang på noe mer før mørket innhenter oss. Ser også bra med spor etter haren, noe som tyder på at utslipp har hjulpet. For etpar år siden fant jeg aldri spor her. Uansett rusler vi fornøyd av heia idag, og ser fram til å komme seg på jakt igjen.





Bålkosen på Storebu er på en måte blitt bligatorisk.

No comments: