Monday, October 06, 2008

Tok en liten ettermiddagstur i dag med Ekko. Slapp han ved Åsevann på Øyslebø klokka 14.15. Planen var å få inn veden i den gamle bua ved Storebu, så jeg dro rett innover. Han forsvant i riktig retning, og ble borte. Jeg satte i gang med veden, og peilet jevnlig på samme plassen - litt vestenfor. Klokken 16.20 kommer et salig beskrik syd for Runnemyr. Dette var ikke den samme han tidligere har hatt tak i enda lenger vest. Losen gikk så det hylte gjennom plantefeltene og furuskogen, før den tok til å runde rundt Storemyr - akkurat som jeg har drømt om hele sommeren. Været var nydelig, med kveldssola som stod i vest, og ingen vind. Denne virket det som han virkelig hadde tak på, med flere kvin og beskrik. Så ser jeg haren kommer i granene ved Storebu før den er borte igjen. Losen fortsetter motsatt vei med nytt beskrik, og god gang. En biløper kanskje? Tenk oppleve det på Øyslebø. Da losen nærmer seg timen blir det brått problemer, og han henger etter. Losen blir hakkete og kald. Til sutt kommer han støytende på vendingen der jeg så haren. Merkelig. Jeg tenkte at det enten er en biløper og han har byttet, og da selvsagt markerer at dette er gammelt, eller at det er den samme bare at han møtte den slik at han ikke hadde med seg denne vendingen. Det blir i alle fall stille, og klokken 18.30 drar jeg ut på Storemyr og plystrer på han. Like etter kommer han inn. Her var det masse haremøkk i forskjellige størrelser, og det kan se u som utsettingen gir resultater. Tidligere er dette et område jeg aldri gadd å gå på her på Øyslebø. Fant nesten aldri hare her, faktisk har jeg ikke hatt los med tidligere hunder her oppe - kanskje en fot i det beste. Bestefaren min fortalte at fra gammelt av var dette det beste hareterrenget på hele Øyslebø, med en utrolig bestand. Og han var en ihuga harejeger som selv bodde på en gård her på Øyslebø. Nå har jeg jo hatt los hver gang her i år så dette er jo artig. Og med mye merker ved Storemyr er det fint å ha ei bu inntakt. Får håpe harene vil holde seg her.

No comments: