Tuesday, September 16, 2008

Ramleren på Furemoen

Her har pus kommet over broa ved Kvasshammeren.


I dag tok jeg et par timer fri fra jobb, og tiden må jo brukes til noe fornuftig. Så jeg var så heldig å være velkommen til Arne på Finsdal. Vi skulle prøve å ta den gamle ramleren på Furemoen, som vi tidligere har sjauet med. Den har tidligere løpt noen fryktelige lange turer - også på bilveien. Så idag var det jakt. Vi slipper Ekko kl 14 ved Stedjan, og beveger oss retning Furemoen. Blir spennende å se om vi finner den. Finner vi fot, bør det være gode sjanser for los. For det har aldri vært særlig problemer å få ut selv om det er midt på dagen - i alle fall ikke på denne årstiden. Han gjør noen små søk mens vi tusler innover - litt for små etter min smak, men synes det er greit så tidlig i sesongen. Klokken er 14.50 da han skriker til oppe i lia. Det var ikke lange økten på fot. Den gjør en sløyfe før den drar oppover, og passerer byttet - som vanlig. Nå får vi bare håpe den drar noen store runder slik den bruker. Da skal den på veien og langt tilbake i Arne sitt terreng. Men slik ser det ikke ut til å gå. Haren gjør nå en del turer på bilveien, men gjør vendereis før Arne sin post. Den ser ut til å bare ture på naboens - og mye helt på grensen av hva vi kan høre. Innimellom tar den en sving nærmere, men så er det helt ute av hørehold. Noen tap blir det, og det er ikke så rart når den til stadighet skal ned på veien.Men ned til oss skal den ikke. Jeg husker ikke helt alle klokkeslettene jeg hører han, men da Arne drar opp mot byttet i 1630 tiden får han ny spenning, da Ekko beskriker og drar på noen saftige runder like ved byttet. Men så går det innover igjen. Vi møtes, og hører losen av og til i det fjerne opp mot kvasshammerveien. Arne må gi seg for dagen, og jeg vil trekke oppover for å koble. Jeg er godt kjent i området, da jeg mang en gang har kommet travende på mår eller revespor her, så det hadde sånn sett ikke gjort noe å la han holde på litt til. Men jeg synes det er nok nå, og det er triveligere når Arne er med også her. Jeg drar opp bilveien, og ser hundespor hele veien. På toppen av kleiva hører jeg losen gjaller på andre siden av Finsåna, opp mot Kvasshammeren. På brua over åna ved kvasshammerveien møter jeg han i los, og kobler klokken 18.15. Jeg stod sikkert ikke så høyt i kurs hos han da.....
På vei ned tilbake viser det seg at haren har sittet i veikanten og ventet til jeg gikk forbi, for Ekko drar til og hyler i båndet... Vel, da er den i alle fall på vei hjemover den også......



No comments: